Julen är nära! Vi har i veckan aviserat årets första trafikrestriktioner för isbrytningsassistans. Restriktionerna införs för områden där is kan påverka sjöfarten och brukar vara ett säkert tecken på att tomten snart är på väg med klapparna. I Luleå ligger statsisbrytarna Ale, Atle, Frej och Ymer redan redo för tjänstgöring och snart ansluter polar-och statsisbrytaren Oden.
Att sjöfarten fungerar året runt är en förutsättning för att industrin i Sverige ska kunna producera och skeppa ut sina varor via svenska hamnar. Utan isbrytare skulle de nordligaste hamnarna behöva hålla stängt i upp till en tredjedel av året, vilket skulle vara förödande för basindustrin.
Dessvärre lever de svenska statsisbrytarna på lånad tid och behöver bytas ut. Atle, Frej och Ymer är över 40 år gamla och är inte längre dimensionerade för dagens fartyg som blir allt större. Isbrytarna börjar helt enkelt närma sig livets målsnöre, men för att de ska kunna bytas ut behöver Sjöfartsverket ökade anslag för framtida ränte- och avskrivningskostnader.
Läs mer i nyhetsbrevet om vår beredskap för att serva sjöfarten och svensk industri.
Vad tycker du om nyhetsbrevet? Mejla åsikter och synpunkter till info@sjofartsverket.se
Anmäl dig som prenumerant
Tobias Fälth
Ansvarig för samhällskontakter