Start > Press

Byggledare Peter Knutsson, Sjöfartsverket, var så nöjd med gjutningen i helgen där sammanlagt 250 personer var inblandade.

Förra helgen gjöts bottenplattan med bottenförankringar i norra byggropen vid slussen i Södertälje inom ramen för Mälarprojektet. Den gångna helgen upprepades samma arbete i södra byggropen.
–Arbetet gick som planerat och inga incidenter inträffade, säger Peter Knutsson, byggledare Betong, Sjöfartsverket, Södertälje.

Arbetet vid södra byggropen inleddes vid klockan sju på lördagsmorgonen och avslutades vid fyratiden på söndagsmorgonen. Då hade ungefär 1900 kubikmeter betong förbrukats till den 1 meter tjocka bottenplattan.

Båda gjutningarna har utförts under vatten. Eftersom groparna ligger under grundvattennivå skulle botten tryckas upp, implodera, om groparna först hade torrlagts.

Sammanlagt var cirka 250 personer i arbete under gjutningen, inklusive transportörer. Resten av söndagen ägnades åt att ställa i ordning området så fordonstrafiken kunde släppas på igen, vilket ägde rum på eftermiddagen vid 16-tiden.

All fordonstrafik till och från arbetsområdet gick från E4, via Saltsjöbron, Grödingevägen och via slussbron fram till södra byggropen med retur i omvänd ordning.

Betongen ska härda

Vattnet i byggroparna har i dag en tryckavlastande funktion mot kanalen. Närmast återstår väntan på att betongen ska härda innan en kontrollerad process inleds med att tömma groparna på vatten. Plattan ger också stöd för spontväggarna.

Det gäller sedan att parera mot "inläckage" av vatten från kanalen, det vill säga kontrollera och se var tätningar behöver göras i spontväggen. När detta sedan är klart inleds bygget av ny slusskonstruktion i dessa gropar, summerar Peter Knutsson.


Södra gropen gjöts under vatten i helgen.

Dela artikeln