Start > Press

Foto: Fredrik Broman

Kommunfullmäktige i Luleå kommun beslutade i dag att gå i borgen med cirka 1,3 miljarder kronor för Luleå Hamn och projekt Malmporten. Projektet som leds av Sjöfartsverket blir Sveriges största muddringsprojekt.

- Beslutet idag innebär att våra förberedelser nu kan intensifieras inför starten av Sveriges största muddringsprojekt i modern tid. Detta är ett projekt som kommer bidra till flera nyttoeffekter för sjöfarten. Dels när det kommer till transportekonomi, men också inom områden som tillgänglighet och sjösäkerhet, säger Joel Smith, infrastrukturdirektör vid Sjöfartsverket.

Dagens fullmäktigebeslut är en viktig pusselbit i projekt Malmporten, men också inför regeringens kommande beslut i december månad gällande genomförande och finansieringen av projektet. Kostnaden för projekt Malmporten uppgår till cirka 2.7 miljarder kronor och fördelas lika mellan Luleå kommun och staten via Sjöfartsverket och Trafikverket.

- Beslutet i kommunfullmäktige är av stor strategisk betydelse. Det ger kommunens befintliga näringsliv, liksom nya etableringar, de bästa förutsättningarna att växa och utvecklas hållbart, säger Fredrik Hansson (S), kommunstyrelsens vice ordförande i Luleå kommun.

Samtidigt ser Luleå hamn goda samhällsekonomiska effekter av projektet.

- Skönt att den formella finansieringsprocessen börjar vara färdig. Vi har hela tiden upplevt positiva tongångar från både tjänstemän och politiker vid Luleå kommun. Samhällsekonomiskt sett visar tidigare studier att en satsad krona i Malmporten ger nästan tre kronor tillbaka, säger Henrik Vuorinen, VD för Luleå Hamn.

Projekt Malmporten innebär att farleden och Luleå hamn kommer att muddras och fördjupas med närmare sex meter, vilket i sin tur ger handelsfartygen ett nytt maximalt djupgående om 15 meter. Muddringsarbetet planeras starta 2024, året därpå börjar Luleå Hamn bygga den nya djuphamnen med två kajlägen. Med Malmporten följer tredubblad lastkapacitet sommartid samt minskningar av fartygens bränsleförbrukning, miljöutsläpp och fraktkostnader om vardera 40 procent.

En del av muddermassorna, motsvarande cirka 75 fotbollsplaner, återanvänds för att skapa nya landytor för infrastruktur med logistikpark och möjlighet till företagsetableringar samt hamnplan vid kaj i det närliggande området Skvampen. Malmporten beräknas kunna invigas till 2028 och leda till ett par hundra arbetstillfällen.

Projektet är ett samarbete mellan Luleå Hamn AB, Sjöfartsverket och Trafikverket.

Fakta: Projekt Malmporten

Sjövägarna till Luleå rustas för framtidens transportbehov. Malmtransporterna från gruvorna i norra Sverige och Finland till kunderna runt om i världen närmar sig kapacitetstaket. Malmbanan till Narvik är mycket hårt belastad och hamnen i Luleå måste få möjlighet att ta emot större fartyg för att kunna ge näringen rimliga konkurrensvillkor för transporter. Med ökad produktion i befintliga gruvor parallellt med flera nyetableringar brådskar det med förbättrade sjövägar. Därför har projekt Malmporten påbörjats.

Luleå hamn är strategiskt prioriterad hamn av EU och landets största bulkhamn, dvs gods i lös mängd. Cirka 90 procent av unionens egen järnmalmsproduktion kommer från malmfälten i Norrbotten varav cirka 30 procent hanteras via Luleå hamn.

Mer information om projekt Malmporten på Sjöfartsverkets webbplats

För vidare information

Joel Smith, infrastrukturdirektör, Sjöfartsverket, 010-478 57 79

Sjöfartsverkets presstjänst, 0771-40 90 09 (menyval 1), info@sjofartsverket.se

Fredrik Hansson (S), kommunstyrelsens vice ordförande, Luleå Kommun, 070-236 50 76

Henrik Vuorinen, VD, Luleå Hamn AB, 070-358 21 60

Dela artikeln