Start > Press

Nu byter Kundstöd namn och mejladress till Anlöpsservice. Servicen och tjänsterna förändras inte i och med namnbytet.

Brukar du kontakta Sjöfartsverket när du har frågor gällande kostnader och fakturor för lotsning och farledsavgifter, fartyg och fartygsinformation, användaruppgifter och kreditavtal inklusive förändring av dessa? Då vill vi informera dig om att Kundstöd nu byter namn och kontaktuppgifter.

Från och med 17 mars byter Kundstöd namn till Anlöpsservice. Namnbytet innebär ingen förändring i servicen eller tjänsterna. Bytet kommer till för att det ska bli tydligare för kunderna att veta vilken kundingång på Sjöfartsverket de ska använda.

- Vi upplevde en begreppsförvirring, där Kundstöd är svårt för kunden att tolka. Med det nya namnet blir det tydligare vilka frågor vi kan hjälpa till med. Den nya mailadressen blir också enklare för våra engelsktalande kunder, som är en relativt stor del av vår kundstock, säger Sofie Waktinger, kundansvarig på Anlöpsservice.

Namnbytet bidrar även till ett förtydligande av vad enheten gör.

- Vi finns till för alla kunder kopplade till ett svenskt anlöp. Därav känns det väldigt bra och tydligt att gå över till Anlöpsservice, säger maria Filipsson, chef för Anlöpsservice.

Med namnbytet kommer också nya kontaktuppgifter. Du når hädanefter Anlöpsservice på mejladressen portcall@sjofartsverket.se. Telefonnumret är detsamma som innan: 010-478 58 00.

De gamla kontaktuppgifterna kommer att fasas ut under en tid framöver.

- Att bara stänga ner den gamla mejladressen skulle inte bli bra för våra kunder. Mailen är en av våra viktigaste kundingångar. För att det ska fortsätta vara smidigt för kunden kommer det under en period att fungera med den gamla adressen också. Vi siktar på en övergångsfas på ungefär ett halvår, avslutar Sofie Waktinger.

Dela artikeln