Start > Press

Foto: Försvarsmakten

På uppdrag av Försvarsmakten har Sjöfartsverket mätt och efterbearbetat data på 138 kvadratkilometer i Stockholms skärgård.

Vid en överlämningsceremoni den 26 november överlämnade Sjöfartsverkets representanter Mikael Levin, nautisk handläggare och Magnus Wallhagen, produktionschef djupdata på en USB-enhet till Försvarets marinchef Jens Nykvist och Magnus Ström på HMS Visby på Berga Örlogsbas.

- Vi har sjömätt efter försvarsmaktens behov. Vi vet att behovet av att sjömäta är stort och på de platser där det är dåligt sjömätt har Försvarsmakten valt att få hjälp av oss för att få mätningar av god kvalité, säger Mikael Levin, nautisk handläggare på Sjöfartsverket.

Det är besättningen på Sjöfartsverkets sjömätningsfartyg Anders Bure som gjort sjömätningarna. Anders Bure var bemannat med fyra personer, tre från Sjöfartsverket och en från Marinen. Mätningarna gjordes med multibeamlod och side-scan sonar. Samarbetet har pågått sedan mitten av 2017 och det var just mätningarna från 2017 som nu överlämnades.

Effektiv mätning

Så mycket som 48 procent av tiden på Anders Bure har gått åt till aktiv sjömätning, det vill säga insamling av data med sonarerna. Det är hög effektivitet. Anders Bure har två besättningar som arbetat i 14 dagar och var lediga 14 dagar. Anders Bure kan mäta med en hastighet på 8 knop, men går långsammare inomskärs

– Samarbetet mellan marinen och sjöfartsverket har fungerat mycket bra. Det underlag som marinen har tagit emot är oerhört viktig och ger oss nu en ökad detaljkunskap om de sjömätta områdena. Att samverka mellan myndigheter är resurseffektivt. Sjöfartsverket med sin expertis har levererat underlag med hög kvalitet, samtidig har marinen fortsatt kunna fokusera resurser på att öka vår förmåga. Förutom det nu levererade underlaget har vi också haft möjlighet till kunskapsutbyte då vi har haft marin personal med under arbetet, sa Jens Nykvist

– Försvarsmakten bjöds in att delta i ett projekt där vi sjömätte Waxholmsbolagets farleder. Därigenom förstod de att det mest kostnadseffektiva sättet att få nya högupplösta djupdata var att anlita Sjöfartsverket, säger Magnus Wallhagen produktionschef på AO Sjögeografi.

Normalt prioriterar Sjöfartsverket sjömätning och sjökortsprodukter för handelssjöfartens räkning, det finansieras genom farledsavgifterna. Utanför de stora fartygsstråken ser det dock annorlunda ut och det finns fortfarande områden som i värsta fall inte är sjömätta sedan förra sekelskiftet.

Samarbetsavtalet kring sjömätning mellan Sjöfartsverket och Försvarsmakten har fortsatt 2018 och kommer att fortsätta även under 2019.

Dela artikeln