Start > Sjöfart > Lotsning > Våra lotsområden > Lotsområde Luleå > Riktvärden & restrikti...
Bild på Högbondens fyr från havet. Foto: Niklas Nordgren

Foto: Niklas Nordgren

 Örnsköldsvik
 Husum
 

Örnsköldsvik

Led 671 Max djupg 10,0 M


Vind- och siktrestriktioner

Inne på Ö-viksfjärden bedömer tjänstgörande lots om vindstyrkan har inverkan på manövreringen.

  • För fartyg med två lotsar ombord gäller:
    Dagsljus och minst 3 nautiska mils sikt samt max vind 8 m/s

 

Bogserbåtsriktvärden

Hamn L.O.A. Ank Avg
Domsjö Såg 110 - 140 m 1 1
       
A-hem Se Transportstyrelsens rek. Nr 1, 2009
       
Hörneborg 140 - 170 m
> 170 m
1
2
1
2
       
Svenska Shell 100 - 150 m
> 150 m
1
2
1
2
       
Järveds oljekaj 100 - 150 m
> 150 m
1
2
1
2
  • L.O.A.=Längd över allt
  • För fartyg med funktionell bogpropeller och/eller dubbla propellrar kan värdet reduceras med en bogserbåt.
    Om fartyg har tvärpropeller akterut ("sternthruster"), dubbla propellrar och/eller högeffektivt roder kan värdet reduceras med ytterligare en bogserbåt.
  • Lotspliktiga bogserbåtar med pråm ska ha 1 assisterande bogserbåt.
  • Bogserbåt skall vid alla tillfällen tillhandahålla egen bogsertross

Husum

Led 6705 Max djupg 10,0 M

Två lotsar

  • Används för fartyg som enligt bogserbåtskrav ska använda två bogserbåtar

Vindrestriktioner

NIL

  • För fartyg med två lotsar ombord gäller:
    Dagsljus och minst 3 nautiska mils sikt samt max vind 8 m/s

Bogserbåtskrav

Kajplats 1 - 3

L.O.A. Ank Avg
100 - 170 m 1 1
> 170 m 2 2
     

Kajplats 4 - 7

120 - 170 m 1 1
> 170 m 2 2
     
 
     
  • L.O.A.=Längd över allt
  • För fartyg med funktionell bogpropeller och/eller dubbla propellrar kan värdet reduceras med en bogserbåt.
    Om fartyg har tvärpropeller akterut ("sternthruster"), dubbla propellrar och/eller högeffektivt roder kan värdet reduceras med ytterligare en bogserbåt.
  • Lotspliktiga bogserbåtar med pråm ska ha 1 assisterande bogserbåt.
  • Bogserbåt skall vid alla tillfällen tillhandahålla egen bogsertross

Köpmanholmen

Se TS 2011-1510 Rekommendation avseende anlöp till Köpmanholmen 20120424.pdf