Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Umeå hamn och farled

Umeå hamn är i en expansiv fas med stora investeringar som görs för att anpassa hamnen till ökande godsmängder.

Bild på Umeå hamn

Umeå hamn och farled

I april 2018 anmäldes kapacitetsbrist i allmän farled av Umeå hamn AB, vilket ledde till att Trafikverket påbörjade en Åtgärdsvalsstudie. Det övergripande syftet med de lösningarna som studerades var att i första hand stärka sjöfartens roll i regionen och på så vis möjliggöra för överflyttning av godstransporter från väg till sjöfart, men även att belysa godstransporterna och transportinfrastrukturens funktion i ett vidare geografiskt perspektiv. Det specifika syftet var att föreslå lösningar på den kapacitetsbrist som kommer uppstå i farleden i och med hamnens utbyggnad och ökade godsvolymer, samt att tillskapa en säkrare farled med hög tillgänglighet för samtliga olika fartygstyper.  Farledsprojektet Umeå hamn och farled syftar till förbättrad kapacitet, säkerhet och tillgänglighet i enlighet med rekommendationer efter Åtgärdsvalsstudien.

Ett utvecklingsarbete pågår inom Umeå hamn som omfattar muddringsinsatser inom hamnområdet. Utbyggnad av kajer i inre hamnen är på gång och åtgärder i färjeterminalen är färdigställda. För att kunna nyttja den ökade kapaciteten som hamnens investeringar medför fullt ut krävs kapacitetshöjning i den allmänna farleden, inom och utanför hamnområdet. Dessutom finns behov från industrin att anpassa kapaciteten till ökade volymer. SCA, Svenska Cellulosa Aktiebolaget ökade produktion ger upphov till en ökning av containertrafik. Även andra intressenter som använder hamnen väntas bidra med ökade volymer på sikt.

Farleden in till Umeå hamn kan principiellt delas i två farleder, farled 730 till godshamnen längs hamnens västra sida respektive farled 731 och 733 till färjeterminalen på hamnens östra sida. Den större volymen som behöver muddras finns inom farled 730, vissa mindre åtgärder behövs också i farled 731 och 733.

Totalt krävs en muddring i farleden om ca 300 000 m3, där Sjöfartsverket ansvarar för muddring av ca 100 000 m3 utanför hamnområdesgräns och Hamnen i sin tur ansvarar för den muddring som uppgår till ca 200 000 m3 och som är belägen innanför hamnområdesgräns.

Samarbete och samordning kommer ske med Umeå kommun för muddringsinsatser som krävs i den allmänna farleden utanför och innanför hamnområdesgränsen för att det ska kunna genomföras så bra och effektivt som möjligt.

Senast uppdaterad 2024-09-17