Frågor och svar
Frågor och svar om projekt Umeå farled.
Vad är projekt Umeå farled?
Projektet ”Umeå farled” genomförs för att förbättra säkerheten i den allmänna farleden och för att anpassa (bredda och fördjupa) farleden för framtida fartygstrafik genom ökad kapacitet och tillgänglighet. Projektet syftar till att Umeå hamn och de allmänna farlederna 730, 731 och 733 ska uppfylla kraven på ökad kapacitet och förbättrad säkerhet för att därigenom möjliggöra ökade godsmängder i enlighet med Trafikverkets basprognos för godstransporter. I denna framgår att godsmängderna genom hamnen väntas öka från ca 1 953 000 ton år 2017 till 3 437 000 ton prognosåret 2040.
Bakgrunden till projektet?
Umeå hamn är en viktig pusselbit i Umeås roll som logistiskt nav i norra Norden med möjlighet till klimatsmarta transporter. Hamnen har ett mycket stort geografiskt upptagningsområde (som innefattar delar på såväl den norska som på den finska sidan) och är en viktig logistiknod för regionens näringsliv.
I april 2018 anmäldes kapacitetsbrist i allmän farled av Umeå Hamn AB, vilket ledde till att Trafikverket påbörjade en åtgärdsvalstudie (ÅVS). ÅVS:en resulterat i rekommendationer för förbättrad kapacitet, säkerhet och tillgänglighet för att stärka sjöfartens roll i regionen och möjliggöra överflyttning av godstransport från väg till sjöfart.
Vilka står bakom projektet?
Åtgärderna är ett samverkansprojekt mellan Sjöfartsverket och Umeå Hamn AB där respektive part ansvarar för sina områden, Trafikverket har gett Sjöfartsverket i uppdrag att genomföra farledsprojektet i syfte att öka säkerhet, kapacitet och tillgänglighet i de allmänna farlederna 730, 731 och 733.
Vem finansierar projektet?
Trafikverket och Umeå kommun finansierar projektet. Projektet medfinansieras av Europeiska unionen inom ramen för fonden för ett sammanlänkat Europa (Connecting Europé Facility - CEF).
Vilka åtgärder planeras?
Den planerade åtgärden i farleden omfattar breddning och fördjupning av den allmänna farleden genom muddring samt förbättring av farledsutmärkningen i de allmänna farlederna 730, 731 och 733 samt berört hamnområde. Farledens breddning och fördjupning innebär muddring på ca 420 000 teoretisk fast volym (tfm3) inom en yta av ca 240 000 kvadratmeter. Projektet kommer även justera farledsutmärkningen.
Umeå Hamn planerar samtidigt att ansöka om åtgärden som syftar till att utöka lagerytan i hamnen omfattar utfyllnad av Foderviken på västra sidan av hamnen och området söder om Kustbevakningen på östra sidan av hamnen. Hamnen avser också att ansöka om att få bygga en ny pir som leder ut till den sedan innan tillståndsgivna energikajen.
Varför ska farledsprojekt Umeå genomföras?
Med en ökad godshantering i Umeå farled och sjöfartens omställning med nya fartygstyper ställs högre krav på en farled med bättre kapacitet, anpassad efter större och mer djupgående fartyg. Farleden är i vissa avsnitt relativt smal med kraftiga girar, och har därför trafikrestriktioner som begränsar tillgängligheten vid mörker, hård vind och begränsad sikt. Genom att bredda och fördjupa farleden samt förstärka utmärkningen kommer tillgängligheten i mörker och dåligt väder att öka, samtidigt som kapaciteten höjs genom att det blir möjligt att ta in större fartyg.
När ska projektet genomföras?
Projektet är indelat i tre faser; utredning, förberedelser för byggstart och genomförande. Farledsutredning pågår preliminärt 2022-2026. Detta innefattar bland annat planering av projekt och tillståndsansökan. Om tidplanen håller genomförs förberedelser för byggstart under 2027 och inkluderar bland annat upphandling av entreprenör. Genomförandet (byggtiden) planeras starta 2028 och beräknas vara klart under 2028.
Hur har åtgärderna i farlederna tagits fram?
Styrande för utformning och anpassning av farlederna har varit att skapa tillräcklig kapacitet och sjösäkerhet kombinerat med hänsyn till miljö och olika skyddsvärden i området, inklusive kringboende. Utformningen av farlederna har fastställts genom simuleringar och justerats utifrån nautiska aspekter. Arbetet med utformning av farled och farledsutmärkning har utförts av Sjöfartsverkets nautiska experter inklusive lokala lotsar, i samarbete med experter inom miljö och teknik.
Hur skyddar man miljön runt farleden under muddringstiden?
Sjöfartsverket och Umeå Hamn AB kommer utöver egna åtaganden förhålla sig till tillstånd som Mark- och Miljödomstolen meddelar. Det innebär att erforderliga försiktighetsmått och skyddsåtgärder kommer att vidtas för att genomföra åtgärderna på bästa sätt.
Under muddring och dumpning kan viss grumling i vattnet uppstå, men denna är kortvarig och försvinner helt när arbetena är slutförda. Grundförutsättningen är att inga bestående miljöskador ska uppstå. Sjöfartsverket har under de sista 20 åren genomfört cirka tio liknande projekt, och efterkontrollerna har visat att inga bestående skador har uppstått på något av dessa projekt.
Hur ska muddermassorna hanteras?
Muddermassor planeras i första hand att nyttiggöras, när så inte är möjligt planeras den största delen att dumpas inom allmänt vattenområde. I områden med relativt liten muddring och där omkringliggande bottentopografi ger förutsättningar för det, planeras massorna läggas ut på djupare vatten i anslutning till muddringsområdena. Förorenade massor kommer att nyttjas i utfyllnad av ny hamnyta, dumpas eller tas upp och omhändertas på land. Förorenade massor bedöms vara en liten del av den totala muddringsvolymen.
Senast uppdaterad 2025-02-12