Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Frågor och svar

Här kan du finna generella och inkomna frågor och deras svar som gäller EMSWe. Uppdateras kvartalsvis.

  • Vi går från MSW som är ett direktiv till EMSWe som är en förordning som gäller direkt i alla medlemsstater och inte behöver införas i nationell lagstiftning.
  • En publik webbsida med ankomst och avgångstider ingår i EMSWe-förordningen.
  • Enklare och säkrare inloggningslösning so ger tillgång till alla nationella system men behörighet ges per medlemsstat. Från nuvarande certifikatlösning till autentisering via e-legitimationslösning.
  • Responsiv design – MNSW kommer att vara anpassningsbar till mobil, surfplatta mm vilket dagens MSW inte kan uppfylla.
  • Standardiserade Excelmallar inom hela EU. Harmoniseringen underlättar för användare av systemet.
  • Modernare Machine-to-machine-lösning (M2M) som förenklar integration.
  • Fler uppgifter kan rapporteras via M2M. I dagens MSW kan inte en fullständig fartygsrapportering göras M2M.
  • Hamnars rapporteringskrav ska rapporteras via MNSW vilket minskar dubbelrapportering.

EMSWe möjliggör flera olika rapporteringssätt. Det går även att kombinera dessa olika rapporteringssätt.

  • Manuell rapportering via gränssnittet MNSW
  • Uppladdning av Excel mall i MNSW
  • M2M-rapportering via API-gränssnitt

Tidpunkten för när man ska rapportera olika uppgifter ändras inte genom EMSWe-förordningen. Det ska fortfarande ske i enlighet med respektive myndighets regelverk.
(Till exempel ska Fartygsanmälan göras enligt Transportstyrelsens regelverk TSFS 2010:159 Fartygsrapportering - Transportstyrelsen)

EMSWe-datauppsättning, som är publicerad under Delegated Regulation (EU) 2023/205 innehåller en beskrivning av alla informationselement som kan begäras av nationella myndigheter eller hamnoperatörer för administrativa eller operativa ändamål när ett fartyg anlöper någon hamn i EU.

Dessa är indelade i tre delar; A, B och C.

A.         Rapporteringsskyldigheter som följer av unionsrättsakter

B.        FAL-handlingar och rapporteringsskyldigheter som härrör från internationella rättsliga instrument

C.         Rapporteringsskyldigheter som följer av nationell lagstiftning och nationella krav

Med start under hösten 2024 kommer Sverige att genomföra en revidering av del C.

EMSWe-förordningen

Betecknas (EU)2019/1239. EU-förordning som verkar direkt i medlemsstaterna, behöver alltså inte införas i svensk lagstiftning som är fallet med EU-direktiv.

EMSWe

European Maritime Single Window environment. Summan av alla länders IT-system och de EU-gemensamma tjänsterna.

MNSW

Maritime National Single Window =
Nationell kontaktpunkt för sjöfart =
IT-systemet i varje land inklusive de EU-komponenter vi ska installera kommer att ersätta nuvarande MSW (som följer av EU-direktiv 2010/65.

Nationell samordnare

Den myndighet som samordnar det nationella införandet av EMSWe. Sjöfartsverket är svensk nationell samordnare (national coordinator) genom en ändring i myndighetens instruktion, §2(17).

RIM

Reporting Interface Module (RIM). RIM är den tekniska infrastruktur på vilket datautbytet ska ske. RIM kan sägas vara API för EMSWe. API (Application Programming Interface) är det tekniskt formaliserade sättet att överföra informationen. RIM använder eDelivery, den säkra plattformen för datautbyte som utvecklats av EU.

M2M

Machine-to-machine - kommunikation mellan maskiner, apparater och datorer via inter­­net eller andra datornätverk. Syftet är vanligen att möjliggöra styrning och övervakning med auto­ma­tik, eller att kunna utföra det på distans.

API

När det gäller att tillgängliggöra datamängder så etableras ett API (Application Programming Interface) som används till att överföra datamängden mellan producent och konsument på ett formaliserat sätt. Detta kommer att ersätta den metod som används idag - FTP (File Transfer Protokoll).

Förordningen handlar om inrättande av en europeisk plattform för rapportering från fartyg och upphävande av nuvarande direktiv 2010/65/EU. European Maritime Single Window environment (EMSWe) ska möjliggöra att all fartygsrapportering ska kunna ske till en kontaktpunkt per medlemsstat vilket bidrar till ökad säkerhet och effektivitet inom sjöfartsbranschen.

Syftet med EMSWe-förordningen är att upprätta harmoniserade regler för rapportering av information som krävs i samband med fartygsanlöp till och avgång från hamnar. När EMSWe är infört ska rapporteringen inom EU bli både enklare och billigare för rederier och deras agenter. Förhoppningen är att mycket dubbelarbete ska försvinna. Exempelvis kan redaren välja att dela med sig av sin information till både myndigheter och andra aktörer i ankomsthamnen med ett och samma klick.

EMSWe är det juridiska och tekniska ramverket för elektronisk överföring av rapporterbar information vid hamnanlöp i EU. Detta uppnås genom ett nätverk av Maritime National Single Window (MNSW) med ett europeiskt harmoniserat gränssnitt, samt användningen av ett gemensamt europeiskt programpaket för maskin-till-maskin-gränssnitt.

EMSWe-införandet skulle ha varit genomfört till 15 augusti 2025 enligt EU-förordningens krav men dras av förseningar. Officiellt kvarstår ändå den 15 augusti 2025 som förordningens tillämpningsdatum.

Detta får ingen praktisk konsekvens för det svenska införandet, då vi sedan länge har en egen tidsplan utifrån våra förutsättningar. I nuläget är första kvartalet 2027 planerad tidpunkt för  när EMSWe-genomförandet i Sverige ska vara slutfört.

Förordningen kräver att en nationell samordnare utses – en roll Sjöfartsverket har fått av regeringen. Projektet att implementera EMSWe i Sverige drivs därför av Sjöfartsverket, i tätt samarbete med andra berörda myndigheter som är Tullverket, Transportstyrelsen och Kustbevakningen. I projektet finns också olika referensgrupper med branschaktörer som hamnar, redare och mäklare.

Sjöfartsverket deltar dessutom i flera expertgrupper inom EU som arbetar med att ta fram specifikationer och ytterligare beskrivningar av hur regelverket ska förstås.

På den publika webben visas beräknade och faktiska ankomst- och avgångstider för fartyg som ska tillgängliggöras för allmänheten. Informationen bygger på inrapporterade uppgifter i MNSW. Den offentliga informationen gynnar användare i hela logistikkedjan.  

Under 2024 kommer en revidering att göras av den EU-gemensamma datauppsättningen för EMSWe. Då kommer projektet att se över vilka specifika dataelement som behövs för rapportering i Sverige. En viktig del av detta är hamnarnas rapporteringskrav, som ofta överlappar rapporteringen i MSW. Med EMSWe-förordningen kommer inte detta att vara tillåtet, utan alla formella rapporteringskrav ska gå via MNSW. MNSW betyder Maritime National Single Window och är namnet på ”nya MSW”.

MNSW fungerar alltså enligt principen om en anmälan, vilket innebär att informationen i anmälan endast matas in en gång i ett system varifrån den delas. Informationen behöver uppdateras endast om det sker ändringar i dess innehåll.

Sjöfartsnäringen kan bidra med bransch- och expertkunnande via de referensgrupper som finns etablerade för mäklare, rederier och hamnar. De kan ge stöd och idéer som ökar implementeringens kommunicerbarhet. Vara aktiva vid testning och bidra med synpunkter på hur EMSWe ska implementeras.

EU-finansieringen påverkar inte projektets innehåll. Sjöfartsverket bär kostnaderna för implementeringen av EMSWe-förordningen genom farledsavgifterna. EU-finansieringen minskar denna negativa påverkan på Sjöfartsverkets ekonomi och verksamhet, vilket är mycket välkommet. Det finns tyvärr inte något utrymme för att expandera omfattningen av projektet.

Information om arbetet med EMSWe kommer att publiceras på denna sida. Sjöfartsverket har även börjat publicera nyhetsbrev där vi kommer att informera om viktiga händelser.

EMSWe nyhetsbrev (sjofartsverket.se)

Vi har även dialog- och informationsmöten med berörda myndigheter och med sjöfartsbranschen under arbetets gång.

Senast uppdaterad 2024-08-30