Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Jobba som lots

Nio av tio varor och råvaror går någon gång via sjövägen och våra lotsar är helt avgörande för att större fartyg ska kunna ta sig till och från Sveriges hamnar på ett säkert sätt. Tillsammans håller vi Sverige flytande – välkommen till Sveriges vackraste arbetsplats.

Lotsbåt som åker och det skummar vågor efter den i ett blått hav.

Som lots är du experten över ditt nautiska område och arbetar med att navigera fartyg genom svåra passager längs våra kuster och manövrera fartyg till och från hamn. Du kliver ombord på fartyg utrustade med olika typer av navigationsutrustning av varierande kvalitet och omfattning. Du bistår fartygets kapten med din lokala expertis, styr ibland båten in till och ut från hamn, får möta besättningar från världens alla hörn och välkomnas in i deras ”hem”. Det ställer höga krav på din skicklighet och förmåga att anpassa dig till olika situationer.

Fem anledningar till att bli lots:

  • Jobba med det du älskar – att vara till sjöss.
  • Du blir nautisk expert.
  • Det är en bra kombination av att arbeta till sjöss och samtidigt ha mycket tid på hemmaplan, utan att ligga ute veckor i sträck.
  • Du jobbar med något viktigt för Sverige som säkrar att handel och infrastruktur fungerar, men har också möjlighet att bli en viktig spelare inom sjö-och flygräddningen.
  • Du får möta människor från många olika länder

En dag som lots

Lotsar i Sverige arbetar både dag och natt, upp till 13 timmar i sträck dörr till dörr.

Så här kan en standardlotsning av ett containerfartyg in till Pampushamnen i Norrköping se ut:

En standardlotsning tar cirka tre timmar och en del utgår från hemmet, andra från lotsstationen, när lotsplaneringen ringer och det är dags att åka iväg på ett lotsuppdrag. Men det börjar med att lotsplaneringen i Södertälje ringer till lotsen, oavsett tid på dygnet. Taxin kommer en halvtimme senare och hämtar lotsen i sitt hem och släpper av lotsen vid lotsstationen i Oxelösund. Därifrån är det avfärd mot bordningspunkten tillsammans med två båtmän som kör lotsbåten (bordningspunkten är den plats där lotsen går ombord på fartyget). Lotsningen tar sedan cirka 3,5 timmar in till Pampushamnen. Om första lotsningen är ut från hamnen kan man hinna med en lotsning tillbaka in till hamnen också.

Möt Hanna, lots på Sjöfartsverket

Som lots fyller Hanna en viktig funktion, både i bryggteamet på fartygen och i ett större perspektiv.

Möt Jonas, lotselev på Sjöfartsverket

"Man får hålla på med allt som är kul med sjöfarten samtidigt som man kan spendera tid hemma med familj och vänner."

Vem är du?

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att passa som lots krävs god samarbetsförmåga, man möter många olika människor under ett arbetspass. Det krävs att du har hög simultankapacitet, är lugn, stabil och kontrollerad i pressade lägen. Du är tillmötesgående och arbetar aktivt för att leverera lösningar till våra kunder. Dina personliga egenskaper kommer att spela stor roll.

Behörigheter och certifikat som krävs  

För att bli lots behöver du ha svensk sjökaptensbehörighet eller lägst fartygsbefäl klass II med relevant erfarenhet från att ha arbetat som seniorbefäl. Du behöver också vara svensk medborgare.

Följande certifikat krävs:

  • Basic Safety (grundläggande säkerhetsutbildning)
  • Läkarintyg för sjöfolk (utfärdas av läkare godkänd av Transportstyrelsen)
  • Körkort för manuellt växlad bil

När du sedan är anställd som lots genomgår du olika utbildningsmoment.

Senast uppdaterad 2024-12-23