Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Svensk sjömätning avgörande för bärgning av grundstötta fartygen i Skåne

Nyhet 2025-06-05
sjömötningsfartyg, hav klippor.

Sjöfartsverkets sjömätningsenheter kallades in efter de båda grundstötningarna utanför Skånes kust, Ali Aykin och Meshka. Att få fram hur botten ser ut på platserna för grundstötningarna är i båda fallen avgörande för att kunna bärga de två fartygen.

Det var natten till förra söndagen som fartyget Ali Aykin gick på grund utanför Malmö. Bara en dryg vecka senare gick fartyget Meshka på grund utanför Landskrona.

I arbetet med att ta fram en plan för bärgning av Ali Aykin bedömde bärgningsledaren att det behövdes en mätning av djupet på platsen. Detta för att på ett så säkert sätt som möjligt få fartyget att lätta från grundet och föras till en säker hamn. Samma behov uppstod runt fartyget Meshka. 

Sjöfartsverket har varit på plats för att mäta botten vid de båda grundstötningarna. I natt bärgades Ali Aykin med hjälp av bogserbåtar och Sjöfartsverkets lotsar och bärgningen av Meshka planeras för fullt.

— Vi kunde snabbt skicka ett sjömätningsfartyg för att bistå i arbetet i Malmö och sedan även i Landskrona, säger Mats Uhrfelt, gruppchef för sjömätning på Sjöfartsverket.

Sjöfartsverkets sjömätningsuppdrag har under lång tid varit förlagd till de stora fartygsstråken.

—Vi vet hur det ser ut där fartyg normalt åker, men i fall som dessa, när fartyget kommit långt utanför den säkra farleden, saknas modernt djupunderlag.

Besparingar kan innebära mindre sjömätning

Sjöfartsverket sjömäter enligt en ordinarie sjömätningsplan som innebär att de svenska vatten som trafikeras av handelssjöfarten ska vara sjömätta med modern teknik år 2036.

I Sjöfartsverkets treårsplan till regeringen aviserade verket flera besparingsåtgärder för att få en ekonomi i balans, bland annat att avyttra ett av verkets tre större sjömätningsfartyg. Efter att regeringen i sin vårändringsbudget meddelade att man avser återkomma om Sjöfartsverkets långsiktiga finansiering har planerna pausats till i höst.

—Om vi måste fullfölja vårt besparingspaket innebär det att vi inte har tillräckligt med enheter för att kunna rycka ut snabbt och bistå på samma sätt, det hade tagit mycket längre tid. Och det kommer att ta betydligt längre tid än vad vi tidigare räknat med att färdigställa vårt ordinarie sjömätningsuppdrag som vi avtalat med länderna kring Östersjön, säger Patrik Wiberg, affärsområdeschef på Sjöfartsverket.

Om sjömätning

Sjöfartsverkets sjömätning sker längs hela den svenska kusten och de stora insjöarna med fokus på de områden som trafikeras av handelsfartyg prioriterade. Vi har i dag genomfört mätningar av cirka 78 procent av de svenska farvattnen. Enbart ett fåtal procent av vatten grundare än 10 meter har mätts med moderna metoder. Sjöfartsverkets sjömätningsflotta består av fem enheter, från Jacob Hägg som är ett större sjömätningsfartyg till lilla Petter Gedda som går att frakta på lastbil. De flesta mätningar utförs med så kallad multibeamteknik där ett flerstrålande ekolod skannar av botten i en solfjäder under fartyget.