50 år i trogen tjänst – idag firas isbrytaren Atle i Norrköping
Nyhet 2024-10-21
Sjöfartsverkets isbrytare Atle har brutit is i fem decennier och behovet av isbrytning är större än någonsin. Den 21 oktober 1974 mottog Sjöfartsverket leveransen av Atle och födelsedagsfirande sker i hemmahamnen i Norrköping.
Atle är pionjären i sin klass, där även Frej, Ymer och de finska isbrytarna Urho och Sisu ingår. De levererades av finska Wärtsilä med bara några års mellanrum och var ett välbehövligt tillskott efter stränga vintrar när hela Bottniska Viken och delar av Östersjön var täckta med is. På 50 år har mycket is kunnat brytas vilket har varit helt avgörande för att Sveriges infrastruktur ska fungera. Innan isbrytningen blev statlig hade olika städer ansvar för isbrytningen till sina respektive hamnar, t.ex. St. Erik i Stockholm, Göta Lejon i Göteborg och Bore i Malmö. Även Norrköping hade en egen isbrytare ”Isbrytaren I” som fortfarande finns kvar fast nu som bogserbåten Stjärnö och används som turbåt i Göteborg.
Många är nyfikna
Firandet av Atle påbörjades i Stockholm och idag fortsätter det alltså i Norrköping med fler intressenter i branschen, beslutsfattare och andra myndigheter på plats som får lära sig mer om behovet av isbrytning. Nio av tio varor till och från Sverige går via sjöfart och utan Sjöfartsverkets statsisbrytare skulle svensk industri inte fungera. Vissa hamnar i norr skulle komma att behöva stänga i upp till 130 dagar om året.
Flottan med Atle och de övriga isbrytarna som byggdes på 1970- och 80-talet är, trots att de är välunderhållna, i stort behov av att bytas ut. Närmst ligger upphandling av en ny isbrytare som ska vara större, bredare och modernare och som Sjöfartsverket har fått välkommen finansiering för. Utöver det kommer det att behövas minst en stor till och verket utreder just nu vilket antal isbrytare Sverige behöver i framtiden, och vilken storlek de ska ha.
Läs mer om Atle och isbrytarhistorian här: Isbrytning (sjofartsverket.se)