Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Ett år efter Marco Polo – räddningsledaren berättar

Nyhet 2024-10-22
Helikopter som hjälper till vid ett räddningsärende

Det var runt klockan fem på söndagsmorgonen den 22 oktober som passagerarfärjan Marco Polo gick på grund i Pukaviksbukten, söder om Karlshamn. Av de 75 ombordvarande kom ingen till skada.

Redan klockan sju på morgonen fick Räddningsledare på sjö- och flygräddningen ta beslutet att dra ett Mass Rescue Operations-larm (MRO). För Lina Buurstra var det hennes första efter nästan åtta år som Sjöräddningsledare.

– MRO är en funktion som används endast när ens resurser inte räcker till. På bara någon minut får JRCC förstärkning: från egna led (om räddningsledare befinner sig i lokalerna, vilket inte var fallet denna söndag, personal från Kustbevakningens ledningscentral samt från Sjöövervakningscentralen. I nästa skede får vi även in räddningsledare som är lediga men som har möjlighet att komma in och förstärka staben. Hur många extra personer som behövs beror på omfång. I detta fall behövde vi två till staben och två till att etablera JRCC ordinarie verksamhet i en reservlokal som kunde vara redo för nya larm, säger Räddningsledare Lina Buurstra. 

Hur gick dina tankar?

– För mig var det oroande till en början då vår bild på räddningscentralen inte speglade befälhavarens. Då uppstod en dålig känsla i kroppen. Det är viktigt att lägesbilden är samma hos oss som ombord för att räddningen ska gå så smidigt som möjligt.

Dåligt väder försvårade insatsen

En halvtimme senare är sjöräddningssällskapet på plats och inte långt senare även lotsbåtar, sjömätningsfartyg, bogserbåtar, kustbevakningsbåtar och andra sjöräddningsresurser. Anders Bure – en av sjöfartsverkets sjömätningsfartyg – var där tidigt och mätte botten runt fartyget samtidigt som bogserbåtar hjälpte till att stabilisera fartyget vid behov. Trots dimma kunde alla resenärer och de delar av båtens besättning som kunde avvaras räddas helt oskadda.

Redan strax innan lunch samma dag är evakueringen avslutad. Även om en del av besättningen stannar kvar ombord för fortsatt arbete börjar räddningsinsatsen runda av. SSRS har fortfarande en enhet kvar för övervakning och resterande enheter står till Kustbevakningens förfogande.

Bogserades i säkerhet en vecka senare

En vecka senare, den 29 oktober driver Marco Polo av grundet. Fartygets befälhavare fattade beslut om att evakuera delar av de ombordvarande på 39 personer. Marco Polo drev cirka 0,5 nm innan hon på nytt grundstötte. Fartyget ligger fast på nya grundet och tar in vatten i underrummet samt bogpropellerrummet. Sjöräddningsinsatsen avslutas strax innan kl 15 på eftermiddagen. Ett intensivt arbete med att få fartyget till hamn påbörjas och en av Sjöfartsverkets lotsbåtar lodar djupet kring fartyget för att skapa en lägesbild. Med hjälp av bogserbåtar och en luftkudde kunde hon den 2 november köras in i Stillerydshamnen under ledning av Sjöfartsverkets lotsar. 

– Väldigt bra samverkan. Skönt att man märker att det fungerar trots många olika samarbetspartner. Vi är starka tillsammans när alla jobbar mot samma mål, avslutar Lina.

Rekommenderad läsning

Bild på lotsbåt med moln i bakgrunden

Sjö- och flygräddning

Sjöfartsverket ansvarar för statlig sjö- och flygräddningstjänst inom svensk räddningsregion.

Sjöfartsverkets räddningsorgan