Milstolpe för framtidens navigation har nåtts
Nyhet 2025-01-14
Ett genombrott för framtidens digitala navigation har skett då IHO (International Hydrographic Organization) meddelar att alla medlemsstater nu har godkänt de standarder som kommer gälla för det nya navigationssystemet S-100.
Sverige via Sjöfartsverket har under många år varit drivande i utvecklingen av S-100 och har haft flera nyckelroller i arbetet via arbetsgrupper men även som förtroendevalda.
– Det är ett historiskt steg att specifikationerna nu är godkända och att medlemsländerna nu kan utveckla sina respektive produkter. Detta gäller även för tillverkare av system som nu kan utveckla de system som ska kunna visa produkterna. Ett samarbete som pågått i nära två årtionden har nu nått sin kulmen, säger Magnus Wallhagen, internationell samordnare.
De specifikationerna som nu är godkända av samtliga medlemsstater är:
- S-101 – Elektroniska sjökort
- S-102 – Detaljerad djupinformation
- S-104 – Vattennivå
- S-111 – Ytströmmar
- S-129 – Avstånd mellan köl och botten (UKC- Under Keel Clearance Management)
Det är fler specifikationer som kommer bli godkända inom den närmsta tiden som rör bland annat navigationsvarningar, skyddade områden och ruttplanering. I slutändan kommer navigatören kunna kombinera flera olika informationsmängder för att få en större överblick och kunna ta bättre beslut runt navigationen för att höja sjösäkerheten.
– Implementeringen av S-100 kommer ge avgörande fördelar för handelsflottan i hela världen såsom högre navigationssäkerhet, högre effektivitet, möjliggöra optimerad lastning och mindre miljöpåverkan. S-100 kommer även ge möjlighet att titta närmare på sjöfart med autonoma fartyg och utökad cybersäkerhet, fortsätter Magnus Wallhagen.
Från och med 1 januari 2026 kommer S-100 vara godkänt för navigation med en övergångsperiod fram till 2029 då alla nya system på marknaden skall kunna läsa S-100 standarden.