Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Färre fartyg till svenska hamnar förra året

Nyhet 2025-01-20
Bild på fartyg som anlöper

Antalet fartyg som trafikerar svenska hamnar fortsatte att minska förra året. Även passagerarantalet minskade medan godsvolymerna ligger stabilt. Det visar årsstatistiken för 2024 från Sjöfartsverket som presenteras idag.

Förra året skedde 67 100 anlöp i svenska hamnar, vilket är en minskning motsvarande närmare fyra procent jämfört med 2023. Undantaget pandemiåret 2020 är detta den lägsta siffran på fem år. År 2019 var antalet anlöp 79 700.

Flest anlöp sker som alltid i södra Sverige, Malmö hamnstadgrupp, med den täta Öresundstrafiken och den frekventa färjetrafiken till Tyskland och Polen. Men Helsingborg är också den hamn där antalet anlöp minskat mest 2024 medan Stockholm är den hamn som istället ökat mest i absoluta tal. Procentuellt ökar Karlshamn mest 2024, plus 17 procent, medan Strömstad står för den största minskningen, minus 46 procent.

Medan anlöpen blir färre har däremot godsmängderna ombord på fartygen legat stabila under de senaste fem åren. Jämfört med 2023 ökade godsvolymerna med två procent 2024 för att summera till drygt 155 miljoner ton.

– De fartyg som trafikerar Sverige idag är alltså generellt mer välfyllda än tidigare. Om godsvolymerna ökar i takt med en bättre ekonomisk konjunktur kan vi förvänta oss att även antalet fartygsanlöp ökar, säger Niclas Härenstam, kommunikationsdirektör Sjöfartsverket.

Mest ökade godsmängderna i Göteborg mätt i ton. Procentuellt ökade godsmängderna mest i Karlskrona och Nynäshamn, båda upp 26 procent. Mest ner är det i oljehamnen Brofjorden där volymerna minskade mest både i ton och procentuellt, ner tio procent.

Porträtt på Niclas Härenstam
Niclas Härenstam, kommunikationsdirektör på Sjöfartsverket.

Det går fortsatt trögt för passagerartrafiken som summerar till 20,5 miljoner resenärer 2024 vilket motsvarar en minskning på tre procent jämfört med 2023. Detta kan jämföras med 2019 före pandemin och en mindre orolig omvärld då antalet resenärer var 27,0 miljoner. Under 2024 skedde minskningarna främst i Strömstad, Helsingborg, Kapellskär och Göteborg och beror på ett lägre utbud av färjetrafik. Sett över den senaste femårsperioden är minskningen störst i Stockholmshamnarna med trafiken över Östersjön.

– Utbudet på kryssningar i Östersjön har minskat efter först pandemin och sedan krigsutbrottet i Ukraina. Särskilt de kryssningar som riktar sig mot en internationell publik har uteblivit. Detta drabbar turistnäringen i Stockholm negativt då internationella kryssningsresenärer ofta är en köpstark grupp, säger Niclas Härenstam.

Färre anlöp påverkar även Sjöfartsverket negativt då verket till största delen finansieras av avgifter från handelssjöfarten. Underskottet för 2024 beräknas bli betydande.

– Vi måste anpassa våra kostnader efter våra intäkter. Vi effektiviserar vår verksamhet internt men det kan också leda till att vi behöver sänka våra servicenivåer mot våra kunder om den här lägre nivån blir bestående, säger Niclas Härenstam.

Hamnar med flest antal anlöp, topp 20

# Hamnstad Anlöp, 2024 Anlöp, 2023 Förändring (antal) Förändring (procent)
1 SEHEL - Helsingborg 23 638 25 105 -1 467 -6%
2 SEGOT - Göteborg 5 756 5 716 40 1%
3 SETRG - Trelleborg 4 948 4 978 -30 -1%
4 SEYST - Ystad 3 604 3 724 -120 -3%
5 SESTO - Stockholm 2 622 2 334 288 12%
6 SEMMA - Malmö 1 912 1 806 106 6%
7 SEVBY - Visby 1 608 1 623 -15 -1%
8 SEKPS - Kapellskär 1 468 1 603 -135 -8%
9 SENYN - Nynäshamn 1 436 1 411 25 2%
10 SEHAD - Halmstad 1 381 1 182 199 17%
11 SEHAD - Halmstad 1 159 1 183 -24 -2%
12 SEKAA - Karlskrona 1 112 986 126 13%
13 SEGRH - Grisslehamn 1 023 1 070 -47 -4%
14 SEBRO - Brofjorden 861 987 -126 -13%
15 SEHLD - Holmsund 853 845 8 1%
16 SENRK - Norrköping 824 942 -118 -13%
17 SESMD - Strömstad 682 1 265 -583 -46%
18 SEOSK - Oskarshamn 607 649 -42 -6%
19 SESLI - Slite 596 662 -66 -10%
20 SELLA - Luleå 580 620 -40 -6%

 

Hamnar med flest antal passagerare, topp 20

# Hamnstad Passagerare, 2024 Passagerare, 2023 Förändring (antal) Förändring (procent)
1 SEHEL - Helsingborg 5 039 041 5 214 567 -175 526 -3%
2 SESTO - Stockholm 4 883 768 4 865 641 18 127 0%
3 SEYST - Ystad 2 193 950 2 223 803 -29 853 -1%
4 SEVBY - Visby 2 144 704 2 048 814 95 890 5%
5 SENYN - Nynäshamn 1 423 720 1 433 533 -9 813 -1%
6 SEGOT - Göteborg 1 327 556 1 462 055 -134 499 -9%
7 SESMD - Strömstad 1 067 931 1 291 744 -223 813 -17%
8 SEGRH - Grisslehamn 1 051 665 1 081 847 -30 182 -3%
9 SETRG - Trelleborg 1 049 027 1 050 980 -1 953 0%
10 SEKAA - Karlskrona 481 498 499 063 -17 565 -4%
11 SEOSK - Oskarshamn 427 375 420 216 7 159 2%
12 SEKPS - Kapellskär 363 080 525 116 -162 036 -31%
13 SEHLD - Holmsund 253 107 281 802 -28 695 -10%
14 SENRR - Norvik 210 208 229 824 -19 616 -9%
15 SEMMA - Malmö 153 952 117 747 36 205 31%
16 SEKAN - Karlshamn 137 818 140 012 -2 194 -2%
17 SEHAD - Halmstad 69 394 79 379 -9 985 -13%
18 SEHND - Härnösand 13 728 20 168 -6 440 -32%
19 SELYS - Lysekil 5 572 14 901 -9 329 -63%
20 SELLA - Luleå 2 795 444 2 351 530%

 

Hamnar med störst godsmängd, topp 20

  Hamnstad Godsvikt i ton, 2024 Godsvikt i ton, 2023 Förändring (antal) Förändring (procent)
1 SEGOT - Göteborg 38 396 041 34 872 134 3 523 908 10%
2 SEBRO - Brofjorden 17 699 681 19 749 725 -2 050 045 -10%
3 SETRG - Trelleborg 11 690 157 12 390 528 -700 371 -6%
4 SEHEL - Helsingborg 8 164 646 8 209 249 -44 603 -1%
5 SELLA - Luleå 7 955 401 7 879 706 75 696 1%
6 SEMMA - Malmö 6 737 585 6 256 919 480 666 8%
7 SEOXE - Oxelösund 4 217 458 4 239 041 -21 583 -1%
8 SEKAN - Karlshamn 4 117 500 3 754 762 362 737 10%
9 SEGVX - Gävle 4 013 276 3 931 647 81 629 2%
10 SENRK - Norrköping 3 713 334 3 845 524 -132 191 -3%
11 SESTE - Stenungsund 3 200 340 3 351 087 -150 747 -4%
12 SEKPS - Kapellskär 2 842 065 2 712 250 129 815 5%
13 SESTO - Stockholm 2 821 092 2 902 897 -81 805 -3%
14 SESLI - Slite 2 814 114 3 050 383 -236 268 -8%
15 SENYN - Nynäshamn 2 628 866 2 080 835 548 031 26%
16 SEKAA - Karlskrona 2 560 156 2 031 561 528 595 26%
17 SEYST - Ystad 2 496 530 2 707 267 -210 737 -8%
18 SEHAD - Halmstad 2 327 352 2 297 576 29 777 1%
19 SEHLD - Holmsund 1 966 256 1 965 552 704 0%
20 SEVST - Västerås 1 643 671 1 809 974 -166 303 -9%


 

Rekommenderad läsning

Fyren vid Svartklubben

Miljöinitiativ Svartklubben

Genom ett miljöinitiativ från båtmännen vid Svartklubben har de lyckats korta ner rutten utanför fyren. Därmed sparar de 7 procent bränsle.

Förbättringsförslaget