Sjöfartsverket inleder årets fjällräddningsövning
Nyhet 2025-01-27
Under veckan inleder Sjöfartsverket sin årliga fjällräddningsövning i Kiruna. Under tio veckor kommer besättningar från helikopterbasen i Umeå att träna i fjällmiljö, för att vara rustade även för räddningsinsatser i svårast tänkbara väder- och terrängförhållanden.
Som ansvarig myndighet för statlig sjö- och flygräddningstjänst, är fjällräddningsövningen ett årligen återkommande tillfälle för Sjöfartsverkets helikopterbesättningar att träna sig i att lokalisera och undsätta nödställda i fjällterräng. Vanligen medverkar personal från flera av sjö- och flygräddningens baser i övningen, men i år omfattas endast besättningarna från Umeå.
– Tidigare år har alla besättningar i Umeå och Stockholm varit med i övningen. Vi har dessvärre inte ekonomiska förutsättningar att hålla beredskap på samtliga fem baser - samtidigt som vi genomför fjällutbildningen. De senaste åren har behovet av vår ordinarie beredskap vuxit och vi har därför i år minskat omfattningen av fjällträningen, säger Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningen på Sjöfartsverket.
Sammanlagt räknas årets deltagare till drygt 20 personer, fördelat på piloter, ytbärgare och vinschoperatörer. Att regelbundet få möjligheten att träna i fjällmiljö är avgörande, inte minst för samspelet och kommunikationen inom varje besättning.
– Även om detta handlar om återkommande träning, är den här sortens räddningsinsatser ingenting man gör på rutin. De här veckorna utgör trots allt en begränsad del av besättningarnas sammanlagda övningstid under året, säger Mattias Hyllert.
Vad skulle hända om man inte tränade på detta varje år?
– Vi skulle successivt tappa förmågan att verka i den här miljön, och därmed inte kunna rädda de som blir nödställda där, säger Mattias Hyllert.
Rent praktiskt handlar övningen om att träna förmågan att framföra helikoptern i den sortens besvärliga förhållanden som ofta kan uppstå i fjällmiljö, i fråga om väder, terräng och siktförhållanden.
– En viktig del av övningen är att träna på att orientera sig i referensfattig miljö. Om du befinner dig i en helikopter och allt runtomkring dig är vitt, är det inte längre så enkelt att veta vad som är framåt eller bakåt. Det är lite som när man sitter i en tågvagn och man tror att tåget börjar röra sig, innan man inser att det är vagnen på spåret intill som rör sig. Här måste piloterna träna sig i metoder för att kunna orientera sig i den sortens situationer, säger Mattias Hyllert.
Precis som under tidigare år, sker årets fjällräddningsövning i samverkan med lokala representanter. Framförallt förs en nära dialog med samebyarna, för att hålla nere påverkan från exempelvis bullerstörningar. Samtidigt har lokalbefolkningen, under de månader då övningen pågår, närmare tillgång till räddning än under övriga året.
– Att det blir ett skarpt larm har hänt flera gånger, säger Mattias Hyllert och gör en slagning på sin dator.
– Jag får fram att det var fem larmrapporter för Kirunabasen vintern 2024 och sex stycken 2023.
För att kunna genomföra årets fjällräddningsövning, kommer helikopterbasen i Kristianstad att behöva hållas stängd fram till den 25 mars. Under denna period finns närmaste baser för täckningsområdet Göteborg och Visby.