Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Isbrytningssäsongen igång

Nyhet 2025-01-06

Isbrytningssäsongen är nu officiellt igång när Sjöfartsverkets isbrytare fått rycka ut på den första assistansen.

Isbrytaren ale
Sjöfartsverkets isbrytare Ale

Sjöfartsverkets minsta isbrytare Ale inledde traditionsenligt säsongen genom att lämna Luleå hamn innan nyår för att säkerställa assistansbehovet för Kalix hamn. Den 4 januari blev säsongspremiär då fartyget HIIUMAA ut från Kalix blev första fartyg som behövde assistans.

− Vi har förberett oss länge. Säsongen drar igång en månad senare än förra säsongen. Isbrytarna och deras besättningar är redo att assistera handelssjöfarten dygnet runt nu ända fram till i maj, då vi vanligtvis kan avrunda säsongen, säger Amund Lindberg, chef för vintersjöfart/isbrytning på Sjöfartsverket.

Isen i norra Bottenviken har nu börjat lägga sig längs med kusten och i skärgården, vilket innebär att säsongen drar igång senare än förra vintern, då isbrytarna skickades ut ovanligt tidigt.

Statsisbrytarna står redo att assistera handelssjöfarten. Näst på tur efter Ale står Atle, som senare följs av Frej, Oden, Ymer och sist men inte minst nytillskottet Idun. Idun, som köptes in till verket i våras, kommer att bistå handelssjöfarten planerat från mars månad. Hon är nu på varv i Landskrona, där hon bland annat kommer att utrustas med en klyka, för att kunna bogsera fartyg genom isen.

I nuläget finns isklassrestriktioner till Mälaren, Ångermanälven samt alla hamnar från Örnsköldsvik upp till Karlsborg i Kalix kommun. Restriktionerna införs varje vinter i varierande grad och anger vilken isklass som krävs för att få statlig isbrytningsassistans.

Då närmsta veckan innebär kallt väder kommer Ale att få sällskap av både Atle och Frej de närmsta dagarna.

Om Sjöfartsverkets isbrytare

Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt genom att bryta is till havs, assistera, dirigera, leda och bogsera fartyg som har problem att komma fram. Utan isbrytare riskerar vissa hamnar att behöva stänga ner verksamheten i upp till 130 dagar om året. Sjöfartsverket har sex egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Ymer, Oden och Idun. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga och ingår i isbrytningsverksamheten som hjälpisbrytare.