Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Nu blir Prickbjörn ännu bättre

Nyhet 2024-12-09
Kaj, vatten, farledsunderhållsbåten Prickbjörn ligger förtöjd. I bakgrunden horisont och himmel.

När Prickbjörn levererades till Sjöfartsverket 2021 var hon unik i sitt slag. En arbetsbåt som går på både batteri och diesel. Hybridbåten används för farledsunderhåll i Göta älv och var till en början utrustad med tre batterier. Genom projektet Fossilfri flotta har nu Prickbjörn fått dubbel batterikapacitet.

I november i år skedde en uppgradering av batterikapaciteten. Från en kapacitet på 75 kWh har Prickbjörn nu en kapacitet på 2x94 kWh, vilket är mer än en fördubbling. Arbetet genomfördes i Trollhättan där såväl inspektörer som delar av besättningen fanns på plats. När det gamla batteriet lyftes ur kopplades flera system ur såsom kylsystem, kommunikationssystem och larmsystem. Dessa passade man även på att byta ut. Sen lyftes de nya batterierna på plats med båtens egen däckskran.

− Det var millimeterpassning för att få de nya batterierna på plats, det var inte många millimeter kvar och då väger de 600 kilo styck, säger David Olsson, befälhavare.

Sedan kopplades systemen ihop igen. Det var många mantimmar för att få alla system att prata med varandra igen. Det visade sig vara lite svårare än man först trott.

− När man gör såna här tekniska grejer så stöter man såklart på lite hinder på vägen. Kommunikationen mellan systemen fungerar inte som den ska, så teknikerna måste komma tillbaka om ett par veckor med nya uppdateringar, berättar Anders Holmqvist, befälhavare.

Prickbjörn är hemmahörande i Trollhättan och används för farledsunderhåll i Göta älv såsom slussunderhåll, byte och reparationer av dykdalber*, farledsavhjälpning samt byggunderhåll. Det är framförallt i arbetet med slussarna som eldriften är uppskattad.

− Att hon går på batteri har ju stor påverkan på vår arbetsmiljö. När vi jobbar inne i en sluss är det som ett slutet rum och avgaserna lägger sig som ett lock, nu slipper vi både avgaserna och motorljudet. Det är helt fantastiskt, säger Anders.

Batteribytet finansieras av medel från projektet Fossilfri flotta. Redan innan var Prickbjörn Sjöfartsverkets mest klimatsmarta båt med flera lösningar för återvinning, bland annat en så kallad tekniktank som används för att ta tillvara värmen från dieselgeneratorn och huvudmaskinen. Varmt vatten samlas upp och återanvänds bland annat för uppvärmning och högtryckstvätten ombord. Det är tydligt att miljötänket genomsyrar hela konstruktionen. Båten är även förberedd för anslutning till fjärrvärme eller bergvärme vid kaj.

− Tack vare fördubblingen av batterikapaciteten kommer Prickbjörn ge ett ännu lägre klimatavtryck. Batterierna kan laddas via en generator ombord, men mestadels laddas den via landström nattetid, berättar Erik Holmberg, rederiinspektör.

Men inte bara miljön gynnas av att Prickbjörn fått utökad batterikapacitet. Johnny, Anders och David är eniga om att hälsovinsterna för besättningen är minst lika stor. De slipper avgaser och buller, vilket tidigare gjorde dem trötta och gav huvudvärk.

− Det är även en vinst för allmänheten när vi ligger vid kaj, när vi körde de gamla båtarna påverkades ju även förbipasserande av buller och avgaser när vi inte kunde ligga med landström. Att ha en hybridbåt ger helt klart många hälsofördelar, säger Johnny Andersson, befälhavare.

Nu närmast väntar de sista finjusteringarna och uppgraderingarna av systemen. Då Prickbjörn inte är isgående kommer hon inte vara i drift under vintern. Full drift med nya batterier och system kommer därför inte vara igång förrän till våren. Då ser Johnny, Anders och David med övriga besättningen fram emot att testköra den uppgraderade och förbättrade Prickbjörn fullt ut.

*Ett bottenfast sammanbundet pålknippe som används för att förtöja, styra undan fartyg eller som fundament till farledsmarkeringar.