Planeringen av en reservhamn i Kappelshamn fortsätter
Nyhet 2024-11-15
Trafikverket fortsätter arbetet med reservhamnskapacitet i den militära hamn som planeras i Kappelshamn. Sjöfartsverket har på uppdrag av Trafikverket genomfört geotekniska undersökningar och förprojektering av farled och vändyta vid Kappelshamn.
I mars 2024 fick Trafikverket i uppdrag av regeringen att inleda förberedande utredningar och undersökningar för att en framtida reservhamn för Visby hamn ska kunna realiseras snarast möjligt i Kappelshamn. Sjöfartsverket har på uppdrag av Trafikverket genomfört geotekniska undersökningar och förprojektering av farled och vändyta vid Kappelshamn. Fortifikationsverket har genomfört motsvarande undersökningar för hamnbassängen.
Den 25 juni 2024 lämnade Trafikverket in en delredovisning av uppdraget och den 15 november har slutredovisningen lämnats in*.
Uppdraget har genomförts i samverkan med Sjöfartsverket, Försvarsmakten och Fortifikationsverket.
Sjöfartsverket har bedömt kostnaderna för planeringsåtgärder i farled till 21 miljoner kronor, fördelat över åren 2024 – 2027. Själva åtgärderna, som muddring och farledsutmärkning, bedöms kosta runt 80 miljoner kronor.
När det gäller åtgärder i hamnområdet som behövs för reservkapacitetens behov bedömer Fortifikationsverket att de kostar 165 – 260 miljoner kronor. Genomförd projektering krävs för att kostnaden ska kunna preciseras ytterligare.
Försvarsmakten vill att hamnen i Kappelshamn ska vara klar för militär verksamhet senast 2030. För att kunna samordna den militära hamnen med reservhamnskapacitet behöver planeringen fortgå utan avbrott. Trafikverket gör bedömningen att verket senast hösten 2025 behöver ett nytt uppdrag i sin myndighetsinstruktion för att tidplanen ska hålla. Beslut om finansiering behöver då också finnas på plats för att möjliggöra för Trafikverket att teckna nödvändiga avtal och överenskommelser.
Under tiden avser Trafikverket att tillsammans med övriga berörda myndigheter fortsätta sin planering.
- Vårt arbete övergår från utredning av hur farled och vändzon ska utformas och planeras till att starta upp tillståndsarbete. Målsättningen är att vi ska kunna skicka in färdiga handlingar till Mark-, och miljödomstolen kring sommaren 2025. Vi hoppas att det ska finnas en lagvunnen dom från Mark och miljödomstolen under 2026, säger Jenny Röström, projektledare Sjöfartsverket.