Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Sjöfartsverket välkomnar Trafikverkets beslut om Norrbotniabanan

Nyhet 2024-12-17
Hav, skärgård, lastfartyg i förgrunden, horisont med blå himmel.

Trafikverket har tagit ställning till vilken väg Norrbotniabanan ska ta in i Luleå. Sjöfartsverket stödjer beslutet fullt ut. Det västliga alternativet säkerställer en fungerande sjöfart och därigenom den gröna omställningen i norra Sverige.

Under måndagen tillkännagav Trafikverket att det är det västra alternativet som kommer att ligga till grund för den fortsatta planeringen av järnvägen in i Luleå. Korridoren följer väg E4 och kommer in i Luleå via Notviken och den befintliga järnvägen.

Sjöfartsverket har ansvar för tillgänglighet, framkomlighet och säkerhet i svenska farleder och farvatten och har varit delaktig i Trafikverkets arbete med dragningen av Norrbotniabanans infart i Luleå. Sjöfartens betydelse för industrin och näringslivet i regionen är stor och pålitliga transporter av mycket stora mängder gods året runt till Luleå hamn är en förutsättning för att verksamheterna ska kunna fortgå.

− Att Trafikverket nu beslutat om det västliga alternativet säkerställer att sjöfarten kan fungera. Staten gör omfattande investeringar där antalet fartygsanlöp till Luleå hamn beräknas öka med upp till fyra gånger. Även storleken på fartygen går mot längre och bredare. Det östliga alternativet med öppningsbar bro hade inneburit konflikter mellan trafikslag och mellan isen och sjöfarten, säger Joel Smith, infrastrukturdirektör.

En öppningsbar bro över Svartösundet hade inneburit en påtaglig påverkan på sjöfarten och hamnverksamheten vintertid med stora risker för minskad tillgänglighet till vändplatser för fartyg innanför planerat broläge. Under den gångna isvintern har det funnits behov av att bryta inte mindre än fyra separata vändplatser innanför Svartösundet, av vilka tre hade varit innanför en eventuell bro.