Stort intresse för Sjöfartsdagen
Nyhet 2024-11-15
I en fullsatt lokal samlades deltagare från hela sjöfartsbranschen under torsdagen för att diskutera sjöfartens aktuella frågor när Sjöfartsverket bjöd in till sin årliga Sjöfartsdag.
Generaldirektör Erik Eklund inledde med att konstatera att det är härligt att vara del i en bransch där vi håller ihop. Sjöfarten utgör en kritisk del av infrastrukturen och måste fungera även i kris- eller krigstider. Han informerade även om den utmanande ekonomiska situation som Sjöfartsverket står inför och vikten av att balansera kostnadssidan och avslutade med att fastslå målet att vara världens modernaste sjöfartsmyndighet.
Maria Gripenblad, projektledare på Sjöfartsverket, gav åhörarna en uppdatering kring projektet Navigationsstöd från land. Livetester ska inledas i Göteborg i februari, men redan nu pågår tester i simulator.
Per Setterberg, projektledare på Sjöfartsverket, berättade om den nationella tillämpningen av de EU-krav som finns för myndighetsgemensam rapportering när fartyg anlöper hamnar. Systemet kommer bland annat att få en responsiv design, förbättrad maskin-till-maskin-lösning, fler rapporteringsmöjligheter och smidigare inloggning med e-legitimation.
Tobias Fälth, beredskapssamordnare på Sjöfartsverket, informerade om det säkerhetspolitiska läget och hur det påverkar sjöfarten. Regeringen satsar historiska summor på att stärka det civila försvaret, där transportsektorn är en högt prioriterad del. Han lyfte vikten av samverkan där även näringslivet involveras i arbetet kring att kunna bygga förmåga tillsammans med myndigheter.
Johan Wahlström, enhetschef på Sjöfartsverket, gav alla en ögonöppnare kring vilken påverkan havsbaserad vindkraft har på sjöfarten. Isförhållandena i Bottenviken och Bottenhavet är komplexa, och vinddrivna isvallar under en normal isvinter kan komplicera situationen ytterligare. Vindkraftparker som placeras i Bottenviken kan påverka hamnarnas tillgänglighet och behöver utredas vidare.
Lars Axvi, lotsområdeschef Göteborg, gav en uppföljning av de lotsföreskrifter som började gälla för snart ett år sedan. Dessa har gjort det svårare för Sjöfartsverket att förutse behovet av lotsning. Oförutsägbarheten har även påverkat leveransen på vissa ställen. Den stora utmaningen är dock personalförsörjningen, då en väntad pensionsavgång om cirka 35 lotsar de närmaste åren, i kombination med begränsad tillgång på kvalificerad sjöfartskompetens, kräver en mer flexibel rekrytering.
Maria Borg, logistikchef på Gränges Aluminium, gav lastägarperspektivet: sjötransporter är krångliga, dyra och smutsiga. Hon beskrev de hinder hon möter vid import och export av gods till och från Finspång, och att det ofta är enklare och billigare att välja vägtransport från Rotterdam än sjöfart till Norrköpings hamn.
Förmiddagen avslutades med en paneldebatt med fokus på hur vi tillsammans kan göra det möjligt för fler transportköpare att välja sjöfart. Deltog gjorde Maria Borg, Erik Eklund, Björn Garberg, sjöfartssamordnare Trafikverket, Magnus Grimhed, marknads- och försäljningschef Norrköpings hamn samt David von Platen, linjechef på Wagenborg Shipping deltog.
Stundtals var debatten laddad, men panelen enades om att sjöfarten är komplex och att olika lösningar krävs beroende på godsets typ och transportens upplägg. Erik Eklund påpekade att sjöfarten som transportslag halkat efter i den gröna omställningen som gått snabbt på landsidan. Här kan Sjöfartsverkets del handla om miljöincitamentet i farledsavgiften.
Erik Eklund avslutade förmiddagen med en önskan om att ses igen nästa år. Tack till alla som deltog!