Telemedical – En medicinsk livlina för fartygsbesättningar i över 100 år
Nyhet 2025-02-06
Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral (JRCC) är mottagare för medicinska ärenden som kommer in från handelsfartyg runt om hela världen. Till sin hjälp har man ett samarbete med KRY där det finns läkare som är anträffbara dygnet runt och kan vara stöd för besättningar som utför behandlingar ombord.

Sedan 1922 har TMAS (Tele Medical Assitance service) stöttat sjömän med rådgivning för medicinska besvär. Först användes morse/telex eller radio som kommunikationsmedel men idag är mail och telefon är det vanligaste sätten att rådgivning sker på.
— Vi får ungefär 300 ärenden från fartyg som gäller läkarrådgivning om året. Det kan handla om allt ifrån åkommor som diffus magsmärta eller medicinförfrågningar till allvarliga sjukdomsfall eller olyckor, berättar Maria Boman, sjöräddningsledare på Sjöfartsverket.
Handelsfartyg har ett apotek och sjukvårdsutrustning ombord. På svenskflaggade handelsfartyg förs skeppsapotek enligt Transportstyrelsens författningssamling och i sjökaptensutbildningen ingår det en Medical Care-utbildning med tillhörande praktik. Men för att kunna ge de ombord bästa tänkbara vård är stöd av en läkare avgörande.
— Det är en trygghet för besättningarna att det finns en direktkontakt för att kunna nå utbildade läkare direkt. Att ärendena går igenom JRCC är en bra lösning då vi är nära till hands om det skulle finnas behov av att evakuera personen till sjukvård, fortsätter Maria Boman.
Även om man har bra utrustning ombord, utbildad personal och stöd från läkare så räcker det inte alltid och professionell hjälp är nödvändig. Av de 300 ärenden som hanteras årligen måste ca 10- 15% evakueras för vidare behandling på sjukhus.
— Vi kan då hjälpa fartygen att komma kontakt med räddningscentraler i respektive land alternativt att vi anordnar evakuering, det vill säga sjuktransport från fartyg om det skulle vara inom svensk räddningsregion, säger Maria Boman.
Tele Medical Assistance Service har funnits sedan 1922 och grundar sig i ILO:s konvention (nr 164) om hälsoskydd och sjukvård för sjömän som säger att behörig myndighet ska säkerställa att det finnas möjlighet för ombordanställda på fartyg att få kostnadsfria medicinska råd via telefon, radio, satellit eller e-post under dygnets alla timmar.
För handelsfartyg i behov av sjukvårdsassistans:
Telenummer till JRCC/TMAS: 010-492 79 00
mail: telemedical@sjofartsverket.se
Ha följande information tillgänglig vid kontakt:
• Fartyg/callsign
• Position
• Kontaktvägar
• Nationalitet på patienten
• ETA till nästa hamn
• Besättning eller passagerare
• Samt en kort beskrivning av patientens tillstånd
• Ålder
• Vid medicinförfrågan: Ha fartygets lista på mediciner nära
• Vid eventuell evakuering så kan läkaren rekommendera att personen behöver komma till sjukvård men befälhavaren beslutar hur/om detta kan ske säkert. Räddningsledaren bistår om möjligt med transporten. (inom svenskt SRR)
Telemedical kan endast nyttjas till sjöss, i hamn kontakta sjukvård lokalt