Unik isbrytarbefälsutbildning i simulator hoppas locka fler till isbrytningen
Nyhet 2024-12-20
Sjöfartsverket blandar teori och simulatorkörning i unik isbrytarbefälsutbildning. Att manövrera en isbrytare kräver särskild kompetens, något som årets deltagare fått erfara. Nu väntar praktik under vintersäsongen för att få certifikat. Därefter finns gott om jobbmöjligheter för den som vill bryta is.
I mer än 15 år har Sjöfartsverket utfärdat certifikat till nautiker inom isbrytning. Isbrytarutbildning har dock funnits sedan 70-talet. Då bestod den enbart av praktiska moment ombord på isbrytarna. På 80-talet tillkom en teoridel och kallades då ISOK och pågick under 10 veckor som följdes av praktik. Det var under en period då militären bemannade isbrytarna. I samband med att isbrytningen återigen blev civil i början av 2000-talet gjordes utbildningen om igen. Efter några år inleddes ett samarbete med Kalmars sjöfartshögskola vilket möjliggjorde praktisk träning i simulator.
Dagens utbildning, isbrytarbefälsutbildningen (IsBU), är en unik utbildning som bara ges internt av Sjöfartsverket. Att navigera en isbrytare är inte som att manövrera vilket fartyg som helst. Det krävs specialkunskaper och erfarenhet, och man blir aldrig fullärd.
— Alla nautiker som arbetar på isbrytare ska ha gått den här utbildningen, men det tar många många år innan man har så mycket erfarenhet att man kan arbeta som befälhavare, säger Göran Forss, befälhavare på Frej och utbildningsansvarig.
Utbildningen startar med en veckas teori. Teorin följs upp av ca två dagars simulatorkörning i Kalmar. Där får man träna på olika tekniker och hur man manövrerar i olika typer av is och i olika situationer. Kursdeltagarna är nautiker med några års erfarenhet som redan eller ska börja arbeta på isbrytare. Efter genomförd utbildning på land ska deltagarna genomföra en logg med olika moment ute på isbrytare under minst sex veckor. Som IsBU-elev går man bredvid ordinarie besättning men med full lön och anställd, antingen som heltids- eller säsongsanställd.
Jonas Johansson är en av deltagarna som sökt säsongsanställning.
— Jag har arbetat som lots i Göteborg sedan 1999 men alltid haft en dröm om att arbeta på isbrytare. Som lots går man i pension vid 60 års ålder. Nu har jag väckt drömmen om att arbeta på isbrytare vid liv och för mig är det optimalt att då kunna arbeta som säsongare.
Efter praktikperioden, som beroende på hur issäsongen har varit, kan ta en eller två vintrar gör ett betygskollegium en bedömning som sedan, efter godkänd utbildning, utfärdar det nationella sjöfartscertifikatet Ice endorsment III.
I november påbörjades årets utbildning. I simulatorn i Kalmar kör man Atle-klassen och kan ha upp till 12 bryggor igång samtidigt. Sjökaptenselever på Linnéuniversitetet övar att köra handelsfartyg samtidigt som IsBU-deltagarna kör isbrytare. Där kan de öva i olika typer av is och i svenska hamnar.
— De praktiska övningarna i simulatorn gav oss möjlighet att utforska och träna på olika manövrar som specifikt används inom isbrytningsarbetet. Nu ser jag fram emot en förhoppningsvis händelserik vinter, där jag kan omsätta kunskaperna i praktiken och utvecklas ytterligare genom att hantera olika moment och aspekter av jobbet i verkliga arbetsförhållanden, säger Hanna Hagberg som sedan i somras arbetar som andre styrman på Idun, Sjöfartsverkets nyaste isbrytare.
På Idun hittar vi även en annan av deltagarna, Victor Windh, som efter att ha gått elev på Ale ville tillbaka till isbrytningen och nu arbetar som andre styrman.
— Utbildningen var mycket givande och inspirerande. Vi fick en bred inblick i vintersjöfart och Sjöfartsverkets organisation under teoridelen i Norrköping, men det jag tar med mig mest är simulatorkörningarna med isbrytare i Kalmar. Att få träna under realistiska förhållanden där vi i simulatorn fick assistera fartyg körda av elever från Kalmars sjöfartshögskola var ovärderligt och stärkte både självförtroendet och förståelsen för fartygens kapacitet.
I framtiden vill man kunna utöka simulatorbäddarna med fler isbrytarmodeller och ännu fler svenska hamnar. Förhoppningen är också att locka fler att söka utbildningen då fler certifierade styrmän behövs för att säkra återväxten till isbrytarna.
— De flesta som går utbildningen är våra egna, men utbildningen är även öppen för nautiker som jobbat några år som styrman och som vill arbeta på isbrytare, avslutar Göran Forss.
Fakta om isbrytning
Sjöfartsverket har sex egna isbrytare; Ale, Atle, Frej, Ymer, Oden och Idun. De ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt genom att bryta is till havs och assisterar fartyg som har problem att komma fram. Isbrytarna ger handelsfartygen assistans genom att övervaka, dirigera, leda och bogsera. Utan isbrytning skulle vissa hamnar i Norrland tvingas stänga i upp till 130 dagar om året.