Det här gäller för isbrytningssäsongen 2024-2025
Nyhet 2024-12-04
Vintern är här och redan nu finns is i vikar och älvar längs norrlandskusten. Än så länge finns inget behov av isbrytarassistans, men de första isrestriktionerna aviseras denna vecka och berör Karlsborg, Luleå och Ångermanälven.
Isrestriktioner införs varje vinter för områden där is kan påverka sjöfarten och anger vilken isklass som krävs för att få statlig isbrytningsassistans. Vad som gäller för att erhålla isbrytarassistans till och från svenska hamnar framgår av publikationen Vintersjöfart.
Vintersjöfartspublikationen uppdateras inför varje issäsong. De viktigaste uppdateringarna i årets upplaga är:
-
Avsnitt 2.4 Isklass IAS kan användas från säsongen 2025/2026 vid extremt svår issituation i Bottenviken.
-
Avsnitt 3.2.4 Rapportering till MSW. För att ytterligare optimera planeringen av isbrytningsinsatser, samt för att minska väntetiden på isbrytare, rapporteras fartygsanlöp till Marine Single Window (MSW) med fördel senast 48 timmar före planerat anlöp.
-
Avsnitt 3.4.6 Fartyg som inte har kajplats vid ankomst till hamn, eller som ska ligga att vänta på kajplats, kan bli hänvisade till att vänta i ett säkert område/position av isbrytaren.
I publikationen Vintersjöfart samlas regelverk, kontaktuppgifter och instruktioner.
− I år har vi valt att ytterligare lyfta ett par faktorer som gör att vi kan effektivisera isbrytningen och minska väntetiden för våra kunder, så som tidigare rapportering av anlöp till MSW, vilket underlättar för vår planering av isbrytarnas verksamhet, säger Annika Hjelmsten, driftoperatör vid Sjöfartsverkets isbrytarledning.
De sex statsisbrytarna Ale, Atle, Frej, Idun, Oden och Frej gör sig nu redo för den kommande säsongen. När isbrytarsäsongen väl drar igång är det Ale först ut av isbrytarna. Ale är den minsta av våra isbrytare och specialbyggd för att komma in genom slussarna till Vänern, men är också en utmärkt resurs att för inleda isbrytningsäsongen i Bottenviken med.