Reportage
Här samlar vi lite längre reportage och artiklar.
Det gör isbrytarna på sommaren
En fråga som många ställer till Sjöfartsverket handlar om vad som händer med våra isbrytare och deras besättningar under sommaren. Det korta svaret? De förbereds för issäsongen. Häng med när Atle fick ett ansiktslyft på varvet i Landskrona.
Möt Sjöfartsverkets nya generaldirektör
Som KTH-student lovade han sig själv att aldrig jobba på en myndighet. Civilingenjörsutbildningen i skeppsteknik förflöt helt enligt plan, men den andra ambitionen gick det sämre med. Nu tillträder Erik Eklund som Sjöfartsverkets nya generaldirektör.
Sabrina visar vägen
Som ung ville hon bli journalist. Sedan var planen att bli yrkesofficer. Resultatet? Stockholms genom tiderna första kvinnliga lots.
På språng mot framtiden
Tekniksprånget är en betald praktik med syfte att inspirera unga att söka sig till ingenjörsyrket. Under hösten har Anton Rosdahl och Alice Åkerlund gjort praktik på Sjöfartsverkets avdelning forskning och innovation i Malmö.
Maja bryter ny mark
Hur är det att vara kock på en isbrytare? Maja har under fyra veckor haft praktik på isbrytaren Frej och berättar om sin upplevelse och varför hon tycker att fler kockar ska gå till sjöss.
Kvinnor som banar väg till sjöss
Båtman är ett yrke som är mansdominerat och på Sjöfartsverket arbetar vi aktivt med att få in fler kvinnor yrket. Därför blir vi extra glada när kvinnor möts under olika forum för att förbättra framtidsutsikterna.
Många möjliga vinster från distans
Att kunna lotsa fartyg på distans, enligt liknande principer som fjärrstyrda flygledartorn, kan inbjuda till nya möjligheter för sjöfarten och transportsystemet totalt sett.
De vände förutsättningarna för Almirante Storni
Runt klockan två på lördagseftermiddagen den 4 december utbryter en brand i lasten ombord bulkfartyget Almirante Storni. Först på plats finns Sjöfartsverkets båtmän Filip Johansson och Lars-Åke Jonsson.
Läs reportaget om båtmännens arbete vid det brinnande fartyget
Mästerlotsning av Almirante Storni
Möt mästerlotsarna Henrik Sjöberg och Jonas Johansson som fick i uppgift att ta fram en strandningsplan för Almirante Storni.
"Längsta insatsen i modern tid"
Insatsen kring Almirante Storni är en av de längsta i modern tid för Sjöräddningssällskapet.
Läs reportaget om Sjöräddningssällskapets och Räddningstjänstens arbete
Oden till orörd arktisis
Sommaren 2021 var Sjöfartsverkets isbrytare Oden ute på en långväga resa. Hon var en del av ett internationellt nätverk av expeditioner som skulle studera ekosystemet och klimatförändringar i Arktiska oceanen.
Fyrunderhåll – ett utmanande arbete i ständig utveckling
Totalt i Sverige finns drygt 2 000 fyrar. Sjöfartsverket ansvarar för underhållet för cirka 1 100 av dessa, ett arbete som involverar allt från kulturhistoria till högteknologi.
Sjöfartsverket i framkant med AI
Innovativa satsningar som Heimdall är tydliga exempel på hur modern teknik kan användas för att rädda människor i nöd.
Fyrar – ett lysande system på alla sätt
Vindpinat och kargt, ensamt och utsatt på en klippa, där arbetet handlade om en enda sak – att leda och hjälpa alla sjöfarare där ute på havet, dygnet runt i alla väder. Fyrvaktarens vardag var hård och den ensliga tillvaron ute vid fyren passade inte alla. Men arbetet la grunden till sjösäkerheten på våra vatten idag.
För en hållbar social arbetsmiljö
Genom projektet REDO 2 fortsätter Sjöfartsverkets arbete för att stärka den sociala arbetsmiljön inom sjöfarten. Tillsammans med svenska rederier har det praktiska arbetet kommit igång bland besättningar, till exempel genom workshops.
Här vässas framtidens sjöfolk
I Kalmar lär sig framtidens sjökaptener och sjöingenjörer om ny innovativ teknik och miljösmart fartygsdrift.
Senast uppdaterad 2024-11-07