Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Möt Sjöfartsverkets nya generaldirektör

Som ung KTH-student lovade han sig själv att aldrig ta ett jobb på en myndighet. Civilingenjörsutbildningen i skeppsteknik förflöt helt enligt plan, men den andra ambitionen gick det sämre med. Nu tillträder Erik Eklund som Sjöfartsverkets nya generaldirektör.

Personportträtt på Erik Eklund

Erik Eklund tar emot i vad som snart ska bli hans arbetsrum. I korridoren utanför påminner porträtten av alla hans företrädare på generaldirektörsstolen om Sjöfartsverkets långa historia, en verksamhet han känner väl sedan sin tid på Sjöfartsinspektionen, där han började 2006. Men kontrasten till hans senaste uppdrag, som chef på båttillverkaren Candela, är stor.

– Det är på helt andra änden av skalan: från en världsledande startup i en innovativ miljö till en myndighet. Det blir en annan typ av ledarskap. På en startup går det fort, allt blir lite mer ad hoc, vilket är stimulerande men också energikrävande. Långsiktigheten på Sjöfartsverket känns fantastisk. Jag har insett att jag är bra på uthålligt och långsiktigt förändringsarbete.

Hur har du insett det?

– Förra gången jag arbetade på Sjöfartsverket och var på mitt första IMO-möte som pågick i tio dagar, höll jag på att krypa ur skinnet för att allt gick så långsamt. Varje formulering skulle diskuteras ner på kommatecken-nivå. Johan Franson, min dåvarande chef, märkte det och tog mig åt sidan: “Erik, jag förstår dig. Men titta omkring dig. Detta började jag arbeta med för fem år sedan och nu är det implementerat överallt i hela världen”. Det var en lärdom jag tog med mig, att förändringsarbete sker stegvis. Så länge man aldrig tappar riktningen kan man förr eller senare se tillbaka och konstatera att förändringen har skett. Men utan rätt fokus kommer ingenting alls att hända.

Erik hälsas välkommen av sina kommande kollegor...
Erik Eklund hälsas välkommen av sina nya kollegor...
Erik, ny GD, hälsas välkommen.
... och samtidigt hälsar på nygamla ansikten.

Otålig och uthållig. Näringsliv och förvaltning. Erik Eklund är sällan antingen eller, utan oftast både och. Eller som Rikard Engström, tidigare vd för Svensk Sjöfart, formulerade saken i Sjöfartstidningen häromåret: “Att en innovatör och samhällsutvecklare som besitter så mycket energi som Erik fokuserar på kraftig energieffektivisering ter sig vara en ödets nyck.”

Erik Eklund känner igen sig i beskrivningen.

– När jag går in i ett uppdrag går jag in med hela mig. Det är så många timmar per dygn som vi ägnar åt att jobba och då måste jag jobba med något som ger energi. Jag vill lära mig och förstå och bli en del av verksamheten, för annars blir man bara en åskådare. Jag ger alltid 110 procent, så jag har aldrig hållit på med några bisysslor. Kanske lite fattigt, men jag går “all in”.

Utsagan om bristen på fritidsintressen håller inte för någon närmare granskning. I bisatser dyker de upp. Först: fyra Vasalopp. Kort därefter: säsongsbiljetter till Onsdagstimmen på Stockholms konserthus. 

– En otroligt fin reflektionsstund med klassisk musik var sjätte vecka.

Favoritkompositör?

– Just nu Brahms. Jag lyssnade på hans tredje symfoni i bilen på väg ner till Norrköping i dag. Annars blir det mycket pop. Och synth. Och rock.

Och i det obligatoriska valet mellan hårdrock och synth?

– Jag var kameleonten i klassen som stod mellan rock- och synthkillarna.

Joel Smith lämnar över som GD till Erik Eklund
Den tillförordnade generaldirektören Joel Smith tackar för sig och välkomnar Erik Eklund som ny generaldirektör.

Erik Eklunds tre prioriterade områden.

1. Säkerhet

– Sjösäkerheten måste upprätthållas, liksom övrigt säkerhetsarbete både internt och externt. Sjöfarten är en riskfylld miljö där ett enda fel kan få stora konsekvenser, i form av exempelvis ett oljeutsläpp eller att någon faller överbord.

2. Effektivitet

– Trots att vi är en monopolaktör, vill jag att vi ska känna en stolthet över att vi jobbar på ett sätt så att vi teoretiskt skulle vinna matchen om vi vore konkurrensutsatta. Ur ett filosofiskt perspektiv är det bra att ha ett sådant riktmärke.

3. Miljö

– Här vill jag eftersträva affärsmässigt kloka beslut, så att man inte bara gör omställningen för omställningens skull, utan genom olika business case. Jag vill hitta energieffektiviseringar som både sparar pengar och är miljövänliga på samma gång.

… och en röd tråd.

Innovation och utveckling

– Arbetet med innovation och utveckling är relevant för alla tre områdena. Viktigast här är att arbetet ska stödja verksamheten: hur kan vi arbeta mer säkert, effektivt och miljövänligt? Detta är ett arbete som aldrig tar slut, där vi måste våga pröva oss fram. I en myndighet är det lätt hänt att man blir rädd för att göra fel, men när den potentiella uppsidan är stor måste vi kunna ta väl avvägda risker och prova. 

Som sagt: sällan antingen eller. Oftast både och.

Men det stora intresset stavas sjö- och båtliv, något som gått som en röd tråd genom hela Erik Eklunds yrkesliv.

– Det roliga med båtar är att de är individer, till skillnad från lastbilar eller flygplan där tusentals likadana tillverkas i serier. Båtar är personligheter på ett annat sätt. Jag fylls av värme och känner mig hemma när jag kliver ombord på fartyg och båtar, jag älskar det.

Vad tittar du efter när du lär känna en ny “individ”?

– Säkerheten är det första. Sjösäkerhet ligger mig extremt varmt om hjärtat och ibland kan det gå till ytterligheter även i privatlivet. Jag vägrar att köra personer som inte sätter på sig flytväst. De som har problem med det får inte följa med.

Bortsett från båtliv, vad betyder vatten för dig?

– Bara att titta ut över en vattenspegel ger harmoni och lugn. Att det växlar hela tiden, finns en dynamik som du inte kan påverka. Andra kanske tycker att det är samma sak att titta in i en skog, men för mig är vattnet magiskt. Det fångar mig. Vart jag än går drar jag mig alltid till vattnet. Vi hade faktiskt bestämt oss för att köpa en villa en gång och skulle skriva på pappren på lördagen, men på fredagskvällen avbokade vi. Något kändes fel. Huset låg för långt från vattnet.

Snabbfrågor

Västkusten eller ostkusten?

– All kust. Sveriges kust är fantastisk. Sommaren 1994 seglade jag från Stockholm via Öland runt Skåne upp till Norge och sedan tillbaka genom Göta kanal. Jag såg inte en sekund av fotbolls-VM, utan följde det via radio. Det var en enormt fin sommar.

Segel- eller motorbåt?

– Segelbåt om jag bara vill slappna av, men jag har även en motorbåt för att ta mig från punkt A till punkt B.

Favorittransportslag förutom sjöfart?

– Att gå, faktiskt. Jag väljer att gå när jag har möjlighet och tar gärna en promenad efter lunchen. Över 10 000 steg om dagen är vanligt förekommande. 

Vilket land hade du bott i om du inte bodde i Sverige?

– Då blir det Norge. Jag har bott och arbetat på många olika ställen, exempelvis Trinidad, Marseille, Malta, Dubai och Oslo. I Oslo bodde jag i tre år. Jag trodde att det var ungefär som Sverige, men det var större skillnad än jag trodde i mentalitet och kultur. Ta deras brödkultur, där butikerna får in färskt bröd två gånger om dagen, det är en enorm skillnad. Och som skidintresserad gillade jag hur fritidsaktiviteter var en så naturlig del av arbetsplatserna. Det fanns en sektion på jobbet för nästan varje idrott, kändes det som.

Rekommenderad läsning

Bild på Sabrina Jikander som lotsar ett fartyg

Stockholms första kvinnliga lots

En berättelse full av tvära kast och förändrade omständigheter.

Sabrina visar vägen

Senast uppdaterad 2024-11-05