Ekonomi, taxor och avgifter
Sjöfartsverket är ett affärsverk som i huvudsak finansieras med avgifter på handelssjöfarten. Som överordnat ekonomiskt mål gäller krav på full kostnadstäckning.
Farledsavgifter
Farledsavgiften består av 4 delar, fartygsbaserad beredskaps- och farledsavgift, gods- och passageraravgift. Beredskaps- och den fartygsbaserade avgiften baseras på fartygets nettodräktighet.
För fartyg i inrikes trafik betalas beredskaps- och farledsavgift i samtliga hamnar där lastning sker. Godsavgift tas endast ut för lastat gods.
För fartyg i utrikes trafik betalas beredskaps- och farledsavgift vid första svenska hamnanlöp. Godsavgift tas ut för både lastat och lossat gods.
Full beredskaps- och fartygsbaserad avgift betalas för de två första avgiftspliktiga anlöpen varje månad. För det tredje anlöpet samma månad betalas 75 procent, för det fjärde anlöpet 50 procent och det femte anlöpet 25 procent. För det sjätte och efterföljande anlöp i månaden betalas ingen beredskaps- och fartygsbaserad avgift, utan endast gods-och passageraravgift.
Den godsbaserade avgiften tas ut med 2,68 kr per lastat och lossat ton gods och med 1,33 kr för så kallat lågvärdigt gods. Gods som betraktas som lågvärdigt styrs av Sjöfartsverkets föreskrifter (SJÖFS 2021:1) om farledsavgift, och specificeras på Sjöfartsverkets hemsida.
Ytterligare information om KN-koderna
För fartyg som transporterar passagerare tas passageraravgiften ut med 2,02 kr per avstigande och påstigande passagerare.
Miljödifferentiering
Sjöfartsverket erbjuder en avgiftsreduktion på den fartygsbaserade avgiften för fartyg som uppnår minst 75 verifierade poäng av maximalt 150 i Clean Shipping Index (CSI). Om ett fartyg har verifierade poäng i CSI ska fartyget få den miljödifferentierade avgiften automatiskt då Sjöfartsverket får den informationen direkt från CSI.
För frågor kring CSI, fartygs poäng, metoder och verifiering av poäng hänvisar Sjöfartsverket er direkt till Clean Shipping Index. Se länk längre ner på sidan.
Beräkningar av farledsavgiften
I listan nedan finner ni en prislista där alla farleds- och lotsavgifter finns samlade i en tabell men de vanligaste reduktionerna. Utifrån prislistan kan ni snabbt göra beräkningar vad farledsavgiften för ett specifikt fartyg är.
För frågor om farleds- eller lotsavgiften, kontakta Anlöpsservice.
Lotsningstaxa
Via länk längre ner på sidan finns en lathund för normala lotsningar upp till 45 timmar.
För lotsad tid som överstiger 45 timmar, om lotsningen är berättigad reduktioner eller lotsning som innebär extra avgifter, måste uträkning göras i enlighet med Sjöfartsverkets föreskrifter om lotsavgifter (SJÖFS 2021:5).
För frågor om farleds- eller lotsavgiften, kontakta Anlöpsservice.
Engelska föreskrifter
Sjöfartsverket erbjuder inofficiella översättningar av våra föreskrifter, se länk längre ner på den här sidan.
Relaterade länkar
Senast uppdaterad 2021-11-29