Andrestyrman och räddningsledare – Lina Toresson får det bästa av två världar
Lina Toresson befinner sig just nu i Luleå som säsongsarbetare på isbrytaren Atle för fjärde säsongen i rad. Ett uppdrag hon både är stolt, ödmjuk och entusiastisk över.
Ibland möter man personer som lever sin dröm. Lina är en sådan. Större delen av året arbetar hon som sjöräddningsledare på JRCC (sjö- och flygräddningscentralen) och under vintersäsongen befinner hon sig på isbrytaren Atle som andrestyrman.
Vad är det som lockar med att arbeta på isbrytarna?
Isbrytningen är så långt ifrån all annan sjöfart du kan komma, den är helt unikt. Det tar många, många år att bli duktig på isbrytning och man slutar aldrig att utvecklas, finns alltid något nytt att lära. Man måste alltid tänka steget före och förstå hur isen beter sig, vilket är otroligt komplext. Därför känner jag stor ödmjukhet inför uppgiften och de erfarna befälen som besitter denna kunskap. Besättningen är verkligen en förutsättning för framgång.
Vad har du för bakgrund?
Jag är uppvuxen på Dyrön en liten ö utan för Tjörn, båtar har alltid varit en självklarhet och jag älskar sjölivet. Började i försvarsmakten som värnpliktig ytbärgare på hkp10. Efter det arbetade jag på Sjöfartsverket och som lots- och VTS-operatör. Senare tog jag Sjökaptensexamen och slutade i verket för att jobba till sjöss som sjöbefäl. Under utbildningen fick jag även möjlighet att göra praktik på isbrytaren Frej och det var då isbrytarintresset väcktes. Målbilden var att så småningom att komma tillbaka till Sjöfartsverket och arbeta som lots eller räddningsledare.
Och så blev det. Hur är det att vara säsongstyrman?
Jättebra! I grunden är jag sjöräddningsledare, men saknade delar av sjölivet. Därför sökte jag mig till isbrytningen igen för ungefär tre år sedan. Att få arbeta vintersäsongen på isbrytarna är en perfekt kombination där jag behåller kompetensen som sjöbefäl, samtidigt som jag tror det kan gynna båda verksamheterna. Jag tar med mig SAR (search and rescue) relaterade frågor upp till Luleå, samtidigt som jag kommer tillbaka till JRCC med kunskap om hur isbrytningen fungerar, vilka utmaningar och möjligheter som finns inom den. Jag trivs bra med att få vara en del av båda dessa världar.
Senast uppdaterad 2023-02-17