”Jag bytte bara båt” - Carl-Johan Carlsson om att bli Sjöfartsverkare
Det är mörkt, bullrigt och högteknologiskt – och Carl-Johan älskar det.
Carl-Johan Carlsson arbetar som andre maskinist och bytte till forskningsfartyget Svea i vintras efter 12 år på Frej. Vi undersökte varför han bytte och hur det var att gå från isbrytare och Viking Supply Ships till Svea och Sjöfartsverket.
Varför bytte du?
- Jag ville pröva något nytt och samtidigt vara närmre hemmet i Lysekil, samtidigt som jag får fortsätta åka mycket båt. Förra året hade Svea nästan 220 sjödygn!
Märkte du någon skillnad när du bytte?
- Det är många likheter mellan att vara anställd på Sjöfartsverket kontra Viking Supply Ships. Jag kände mig som en Sjöfartsverkare redan innan och ombord på isbrytarna är det mesta redan Sjöfartsverket, så det kändes naturligt att söka sig till Svea. Det var ingen stor grej, jag ”bytte bara båt”. Och det är i stort sett samma jobb. Nu har jag möjlighet till ett mer flexibelt schema och semester, vilket passar mig bra. Grundlönen är likvärdig, även om det finns skillnader i exempelvis tillägg.
Vilka fördelar ser du med att driften av isbrytarna tas över av Sjöfartsverket?
- Nu när isbrytarna kommer in blir det ett härligt rederi med bara roliga båtar, och jag hoppas att det kommer ett avtal som gör att man kan jobba på alla båtarna. Det blir roligast för alla och man kan anpassa vad som passar en själv bäst i livets olika stadier, precis som Svea passar mig bäst just nu. Vi har haft personal på Svea från isbrytningen nu också, men det krävs tjänstledigt eller annat upplägg som gör det lite krångligare att hoppa mellan. Det känns dessutom extra spännande framåt när det kommer nya isbrytare. Att få se dem och kanske vara med i arbetet lockar.
Senast uppdaterad 2023-10-03