Norrköpings inre kajer
Information om kajer i inre hamnen av Norrköping
Kajer och leder i Norrköpings inre hamn
PAMPUSRÄNNAN:
Bredd = 100m UKC = 1.4m
Vind & Sikt, Se länk
LINDÖKANALEN:
Bredd = 45–60m UKC = 1,1m
Vind & Sikt, Se länk
LINDÖKANALEN - Maximala mått för fartyg
Dag/Mörker | TMD (Tillåtet max djupgående) | UKC (Under keel clearance) | L | B |
D | 7,7 | 1,1 | 165 | 26,0 |
M* | 7,7 | 1,1 | 165 | 23,0 |
Observera! Vissa kajer har andra max mått än ovan.
* För fartyg med konstruktion eller last som begränsar sikten görs bedömning av lots om passage kan ske i mörker
Kajer inre hamnen
Dag/Mörker | TMD (Tillåtet max djupgående) | UKC (Under keel clearance) | L | B | |
KAJ 61 (RORO) | D/M | 6,5 | 0,5 | ||
KAJ 45 - 59 | D/M | 7,7 | 0,5 | ||
KAJ 43** | D/M | 7,4 | 0,5 | ||
KAJ 38 *(Tyngdlyft) | D | 7,7 | 0,5 | 155 | 24,0 |
KAJ 38 *(Tyngdlyft) | M | 7,7 | 0,5 | 140 | 23,0 |
*= Om ett fartyg ligger på kaj 40, är max tillåten fartygslängd till/från T38 = 135 meter
**= Fartyg till Lantmännens kaj bör i möjligaste mån lägga babord till kaj, för att undvika kontakt med utlastaren.
KAJ 40 | D | 7,7 | 0,5 | 155 | 24,0 |
KAJ 40 | M | 7,7 | 0,5 | 140 | 23,0 |
Cementa | D/M | 6,4 | 0,5 | 125 | 19,0 |
Kajer innanför Händelöbron
Ramshäll och Tallbacken | Dag/Mörker | TMD (Tillåtet max djupgående) | UKC (Under keel clearance) | L | B |
D | 7,0 | 0,9 | 145 | 22,0 | |
M | 7,0 | 0,9 | 120 | 17,0* | |
M | 7,0 | 0,9 | 136 | 18,5** |
* Lastade konventionella fartyg vid gynsamt väder.
** MGMF= Mycket God ManöverFörmåga (Bog+Aktivt roder+CPP)
Ramshäll: Samtliga fartyg ska ligga babord till kaj
Supra (Yara Terminal) | Dag/Mörker | TMD (Tillåtet max djupgående) | UKC (Under keel clearance) | L | B |
D/M | 6,0 | 0,9 | 116 | 15,0 |
Passage av inneliggande fartyg vid Supra kajen är ej tillåtet.
För ankomst/avgång Supra krävs fungerande bogpropeller.
Passage av inneliggande fartyg vid Tallbacken är ej tillåtet vid backmanöver om den sammanlagda fartygsbredden överstiger 30 m.
Senast uppdaterad 2024-04-25