Oxelösunds huvudhamn
Oxelösunds huvudhamn är Österjöns djupaste naturhamn med ett tonnage som spänner sig från mindre bulkfartyg till stora fartyg över 200m.
Fartygsstorlekar och djupgåenden för området Oxelösund.
TMD | UKC | |
Kränkan - Vinterklasen | 15,5 | 4,5 |
Oxelösunds huvudhamn Kaj 9 ½ - 11
- Maxbåtar får förhalas längs med kajen i mörker.
- Vid förhalning av fartyg längs kajen krävs bara en lots även på de fartyg som vid ankomst/avgång kräver två lotsar.
KAJ 11 | TMD | UKC |
KL= 105 m | 12,7 | 0,6 |
Max fartyg (m) | Avstånd till inneliggande fartyg vid manövrering | Mörker |
230 x 43 - 250 x 45 | Kaj 9½ och 10 fri | Nej |
230 x 33 - 250 x 43 | Minst 190 m | Nej |
200 x 33 - 230 x 43 | Minst 140 m | Nej (1) |
185 x 30 - 200 x 33 | Minst 90 m | Ja |
185 x 28 - 200 x 30 | Minst 70 m | Ja |
150 x 28 - 185 x 28 | Minst 40 m [2] | Ja |
< 150 x 28 | Säkert avstånd | Ja |
[1] Kan ankomma eller avgå i mörker om kaj 9½ - 10 är fri.
[2] Vid avgång kan avståndet till inneliggande fartyg minskas till 20 m om inneliggande fartyg har en bredd på max15 m
KAJ 10 | TMD | UKC |
KL= 250 m | 12,6* | 0,6 |
*/ 15,5 meter djupgående 5 meter från kaj ( fenderponton ).
Kaj 9 1/2 | TMD | UKC |
KL= 138 m | 11,2* | 0,6 |
*/ 15,5 meter djupgående 5 meter från kaj ( fenderponton ).
Max fartyg (m) | Avstånd till inneliggande fartyg vid manövrering | Mörker |
230 x 43 - 250 x 45 | Minst 40 m | Nej |
145 x 33 - 230 x 43 | Minst 40 m | Ja |
130 x 33 - 145 x 33 | Minst 30 m | Ja |
< 130 x 33 | Säkert avstånd | Ja |
KAJ 8 | TMD | UKC |
KL= 138 m | 7,3* | 0,5 |
*/ I inre hörnet mindre vatten , men fartyg når ej dit.
RORO – rampens bredd = 7,5 m.
Avståndet kajlinje – centrum RORO-rampen = 10 meter.
Max fartyg (m) | Avstånd till inneliggande fartyg vid manövrering | Mörker |
170 X 28 | N/A | Ja |
KAJ 7 | TMD | UKC |
KL = 100 m | 9,0 | 0,5 |
KAJ 4-6 | TMD | UKC |
KL = 245 m | 8,0 | 0,5 |
KAJ 3 | TMD | UKC |
KL = 148 m | 7,3 | 0,5 |
Max fartyg (m) | Fartyg vid kaj 8 | Avstånd till inneliggande fartyg vid manövrering | Mörker |
185 x 33 - 230 x 33 | Nej | Minst 40 m [1] | Nej |
175 x 28 - 185 x 33 | Nej | Minst 40 m [1] | Ja |
145 x 25 - 175 x 28 | Ja | Minst 40 m [2] | Ja |
130 x 25 - 145 x 25 | Ja | Minst 30 m | Ja |
< 130 x 25 | Ja | Säkert avstånd | Ja |
[1] Ej passage av andra inneliggande fartyg vid kaj 3 - 8
[2] Ej passage av andra inneliggande fartyg vid kaj 3 - 8 större än 170 x 28
Vind och sikt restriktioner Oxelösund
Max fartyg (m) 230 x 43 -250 x 45
Sikt >2NM
I medelvindar mellan 6-9 m/s, gör Sjöfartsverket en bedömning om aktuellt fartygs möjligheter att på ett säkert sätt manövreras och framföras i hamn och farled. Denna bedömning baseras på om fartyget är känt av lotsområdet sedan tidigare, vindriktning, dager eller mörker, aktuell vindarea samt andra faktorer som påverkar fartygets framförande. Bedömningen görs i så god tid som möjligt, dock kan faktorer snabbt ändras varpå beslut kan fattas under pågående lotsning.
I medelvindar överstigande 9 m/s påbörjar SjöV ej lotsningsuppdrag.
Max fartyg (m) 230 x 33 -250 x 43
Sikt >2NM
I medelvindar mellan 9-11 m/s, gör Sjöfartsverket en bedömning om aktuellt fartygs möjligheter att på ett säkert sätt manövreras och framföras i hamn och farled. Denna bedömning baseras på om fartyget är känt av lotsområdet sedan tidigare, vindriktning, dager eller mörker, aktuell vindarea samt andra faktorer som påverkar fartygets framförande. Bedömningen görs i så god tid som möjligt, dock kan faktorer snabbt ändras varpå beslut kan fattas under pågående lotsning.
I medelvindar överstigande 11 m/s påbörjar SjöV ej lotsningsuppdrag.
Max fartyg (m) 185 x 33 -230 x 33
Sikt >2NM
I medelvindar mellan 11-13 m/s, gör Sjöfartsverket en bedömning om aktuellt fartygs möjligheter att på ett säkert sätt manövreras och framföras i hamn och farled. Denna bedömning baseras på om fartyget är känt av lotsområdet sedan tidigare, vindriktning, dager eller mörker, aktuell vindarea samt andra faktorer som påverkar fartygets framförande. Bedömningen görs i så god tid som möjligt, dock kan faktorer snabbt ändras varpå beslut kan fattas under pågående lotsning.
I medelvindar överstigande 13 m/s påbörjar SjöV ej lotsningsuppdrag.
Max fartyg (m) <185
Sikt Godtagbar enligt Bfh & Lots bedömning
Sjöfartsverket gör en bedömning om aktuellt fartygs möjligheter att på ett säkert sätt manövreras och framföras i hamn och farled. Denna bedömning baseras på om fartyget är känt av lotsområdet sedan tidigare, vindriktning, dager eller mörker, aktuell vindarea samt andra faktorer som påverkar fartygets framförande. Bedömningen görs i så god tid som möjligt, dock kan faktorer snabbt ändras varpå beslut kan fattas under pågående lotsning.
Beaktande av vind och sikt skall baseras på SMHI’s prognoser för området Hävringe (N58 36 E17 19) och realtidsmätningar från Vinterklasens ViVa-station*.
*ViVa – Sjöfartsverkets Vind och Vatten applikation (för Iphones, Androids och Windows).
Senast uppdaterad 2024-04-19