Svenska favoriter hos islänningar
25.02.06. Äntligen var det dags för en av årets höjdpunkter – avgörandet i den Nordiska Fototävlingen för Sjöfolk. När alla nordiska länders bidrag samlats ihop kunde de räknas till 859 stycken, från 143 deltagare.
I vanlig ordning skulle, utifrån de 15 bidrag som respektive lands deltävlingsjury utsett, nu fem vinnare koras. Det var Islands representant, Hilmar Snorrason, som stod för årets arrangemang. Den nordiska juryn bestod den här gången av professionelle fotografen Þórhallur Jónsson och Sigfús Ólafur Helgason, som är tidigare fiskare och entusiast inom både fotografi och isländsk fiskefartygshistoria.
Dagen före avslöjandet fick juryn tillgång till de 75 anonymiserade bilderna som skulle bedömas. Þórhallur Jónsson beskriver arbetet på följande sätt:
– Jag har agerat jury för fototävlingar tidigare så det var inga problem, bara roligt. Det var ganska enkelt att plocka bilderna som i våra ögon stod ut. Vi tittade bara på fotona och gick på känslan de förmedlade. Vi har inte funderat över om det kan vara en och samma fotograf som tagit flera bilder i urvalet.

Inför årets bedömning hade arrangörerna beslutat att en person endast kan få pris för en bild. Juryn fick instruktioner om att skulle det ske att de valt ut flera bilder från samma fotograf, skulle bild nummer två och de eventuellt följande bilderna byta plats med det eller de starkaste bidragen som fått hedersomnämnande.
När vinnarna presenterades, den här gången över videolänk, stod det klart att den nya regeln inte behövde appliceras på årets urval. På tävlingens prisplatser hittar vi idel bekanta namn, som alla tidigare prisats i nordiska eller nationella tävlingen. Även fem hedersomnämnanden hade utsetts. Av de tio upphöjda bidragen blev det en jämn fördelning mellan Sverige och Norge, medan Island tog två platser. I toppen hittar vi tre svenskar, nämligen Jörgen Språng, Staffan Ahlstrand och Daniel Möllerström, även om Möllerström arbetar i och tävlar för Norge. Återvändaren Adam Andersson och förstagångsdeltagaren Simon Fredrin fick varsitt hedersomnämnande.
Vi arrangörer tackar för alla fina bidrag och gratulerar vinnarna. Era bilder sprider inte bara vackra eller otroliga miljöer, utan även insikter om hur livet till sjöss kan se ut. Ni berikar oss. Fortsätt med det.
TEXT: JIMMY ERIKSSON
Winners Nordic Photo Contest for Seafarers

Honorable mentions
Nordiska Fototävlingen för Sjöfolk är ett samarrangemang mellan Sjöfartsverket, Sjøfartsdirektoratet, finska Sjömansservicebyrån, Sea Health & Welfare och Sjómannablaðið Víkingur.
Tävlingen för 2025 har redan startat och pågår hela året.
Svenska deltävlingen
I dagarna mellan jul och nyår skickades de sista bidragen in och när nyåret var ett faktum stängde Fototävlingen för Sjöfolk 2024 sina slussar. 95 bilder från 16 deltagare låg nu och väntade på en bedömning. Precis som förra gången, bestod juryn av frilansfotografen Niclas Fasth och Sjörapportens redaktör Björn Alverfeldt. Den 24 januari träffades de på Sjöfartsverkets kontor i Norrköping, för att metodiskt ögna genom de insända anonymiserade bidragen.

Den nationella deltävlingen har som syfte att nominera 15 bidrag för vidare tävlan i den nordiska konkurrensen och juryn fick, förutom det, även uppdraget att kora tre svenska vinnare från samma urval. De båda jurymedlemmarna var överens om att många av bilderna var riktigt bra och att uppgiften inte var helt enkel, men efter ett par timmar var jobbet gjort och två hedersomnämnanden hade dessutom utdelats.
Matrosen Adam Anderssons bildspråk tilltalade juryn allra bäst – förutom tävlingens förstapris och ett hedersomnämnande, fick denne andragångsdeltagare även med ytterligare fem bilder till den nordiska tävlingen. Det är verkligen en bedrift.
– Det är spännande att se att man kan variera ett, på pappret, begränsat tema så oerhört mycket. Även om vi sett både maskinrum och solnedgångar tidigare så är det alltid många motiv som är svåra att på förhand tänka sig att de ska dyka upp. Dessutom håller många bilder hög kvalitet och det sammantaget gör det här uppdraget både oförutsägbart och kul, sade Björn Alverfeldt när de gjort sitt urval.
TEXT OCH FOTO: JIMMY ERIKSSON
Swedish finalists





Senast uppdaterad 2025-02-07