Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Svenska favoriter hos islänningar

25.02.06. Äntligen var det dags för en av årets höjdpunkter – avgörandet i den Nordiska Fototävlingen för Sjöfolk. När alla nordiska länders bidrag samlats ihop kunde de räknas till 859 stycken, från 143 deltagare.

I vanlig ordning skulle, utifrån de 15 bidrag som respektive lands deltävlingsjury utsett, nu fem vinnare koras. Det var Islands representant, Hilmar Snorrason, som stod för årets arrangemang. Den nordiska juryn bestod den här gången av professionelle fotografen Þórhallur Jónsson och Sigfús Ólafur Helgason, som är tidigare fiskare och entusiast inom både fotografi och isländsk fiskefartygshistoria.

Dagen före avslöjandet fick juryn tillgång till de 75 anonymiserade bilderna som skulle bedömas. Þórhallur Jónsson beskriver arbetet på följande sätt:

– Jag har agerat jury för fototävlingar tidigare så det var inga problem, bara roligt. Det var ganska enkelt att plocka bilderna som i våra ögon stod ut. Vi tittade bara på fotona och gick på känslan de förmedlade. Vi har inte funderat över om det kan vara en och samma fotograf som tagit flera bilder i urvalet.

Bild tagen ovanifrån, en person svabbar ett rött fartygsdäck
Med tävlingsbidraget ”Above Conrado” lyckades Jörgen Språng vinna den Nordiska Fototävlingen för Sjöfolk 2024.

Inför årets bedömning hade arrangörerna beslutat att en person endast kan få pris för en bild. Juryn fick instruktioner om att skulle det ske att de valt ut flera bilder från samma fotograf, skulle bild nummer två och de eventuellt följande bilderna byta plats med det eller de starkaste bidragen som fått hedersomnämnande.

När vinnarna presenterades, den här gången över videolänk, stod det klart att den nya regeln inte behövde appliceras på årets urval. På tävlingens prisplatser hittar vi idel bekanta namn, som alla tidigare prisats i nordiska eller nationella tävlingen. Även fem hedersomnämnanden hade utsetts. Av de tio upphöjda bidragen blev det en jämn fördelning mellan Sverige och Norge, medan Island tog två platser. I toppen hittar vi tre svenskar, nämligen Jörgen Språng, Staffan Ahlstrand och Daniel Möllerström, även om Möllerström arbetar i och tävlar för Norge. Återvändaren Adam Andersson och förstagångsdeltagaren Simon Fredrin fick varsitt hedersomnämnande.

Vi arrangörer tackar för alla fina bidrag och gratulerar vinnarna. Era bilder sprider inte bara vackra eller otroliga miljöer, utan även insikter om hur livet till sjöss kan se ut. Ni berikar oss. Fortsätt med det.

TEXT: JIMMY ERIKSSON

Winners Nordic Photo Contest for Seafarers

Nordic 1st place ”Above Conrado”, Jörgen Språng, Cook, MT Bitflower, Sweden - Juryns motivering: En man i sitt dagliga arbete men fångad från ett roligt perspektiv. Färgkombinationen av gult, rött och inte minst sjömannens huvudbonad, ger bilden en speciell touch. Exemplarisk bildkomposition.
Nordic 2nd place ”Deicing”, Staffan Ahlstrand, Teknisk chef, IB Idun, Sweden - Juryns motivering: Fotot är inte tekniskt perfekt. Något oskarpt. Men den kärvhet som skeppet och männen utstrålar, fångar ögat och sänder ett budskap till oss som lever på land – att vara sjöfarare är inte alltid lätt.
Nordic 3rd place “Dancing sparks” – Daniel Möllerström, Bosun, Njord Viking, Norway - Juryns motivering: Det finns mycket liv i den här bilden. Männen står mitt i gnistorna. Kampen med kedjan är tydligt svår. Men de ombord vet hur man tar hand om sig själv och fartyget. Väldigt bra bildkomposition.
Nordic 4th place "Networking – Davíð Már Sigurðsson, Trawler Drangey, Iceland - Juryns motivering: Skarp och koncis bild. Ett högkvalitativt miljöporträtt, tekniskt mycket väl utfört och med exemplarisk bildkomposition.
Nordic 5th place “Icebergs through the valve” – Andreas Wolden, Matros/nettmann, Kronprins Haakon, Norway - Juryns motivering: Fotografen är kreativ och vet hur man fångar ögonblicket. Han hittar den perfekta ramen och knäpper av. Resultatet är detta klassiska och romantiska sjöstämningsfoto. Mycket väl gjort.

Honorable mentions

“Hungry birds” – Davíð Már Sigurðsson, Trawler Drangey, Iceland - Juryns motivering: Vackert naturfoto. Fåglarna fyller ramen, vilket fungerar mycket bra. Att fågeln i fokus har en annan färg gör att den sticker ut mer, nästan 3D-aktigt. Tekniskt väl utfört.
“Ice breaking” – Han Lwin Oo, Oiler, Atlantic Tsubaki, Norway - Juryns motivering: Ett väl utfört miljöporträtt av en person i en viss situation. Hade vi fått se mer av havet, som skymtas till vänster hade den här bilden kanske fått ett pris.
“Harry aboard Emma” – Kjell-Vidar Forsberg, Captain, Emma V, Norway - Juryns motivering: Den glädje som strålar från fiskaren gör detta foto extremt roligt att titta på.
”Helping hand” – Adam Andersson, Matros, IB Atle, Sweden - Juryns motivering: Det är något ödesdigert med detta foto. Männen är så väldigt små, men trots litenheten möter de naturens krafter. Och i just det här fallet kan de till och med vinna.
”Towing a rig” – Simon Fredrin, First mate, Njord Viking, Sweden - Juryns motivering: Extremt tekniskt väl utfört fotografi. Fint inramat.

Nordiska Fototävlingen för Sjöfolk är ett samarrangemang mellan Sjöfartsverket, Sjøfartsdirektoratet, finska Sjömansservicebyrån, Sea Health & Welfare och Sjómannablaðið Víkingur.

Tävlingen för 2025 har redan startat och pågår hela året.

Svenska deltävlingen

I dagarna mellan jul och nyår skickades de sista bidragen in och när nyåret var ett faktum stängde Fototävlingen för Sjöfolk 2024 sina slussar. 95 bilder från 16 deltagare låg nu och väntade på en bedömning. Precis som förra gången, bestod juryn av frilansfotografen Niclas Fasth och Sjörapportens redaktör Björn Alverfeldt. Den 24 januari träffades de på Sjöfartsverkets kontor i Norrköping, för att metodiskt ögna genom de insända anonymiserade bidragen.

Juryn i svenska fototävlingen för sjöfolk framför en monitor med vinnarbidragen.
Den svenska deltävlingens jury utgjordes den här gången av fotografen Niclas Fasth och Sjörapportens redaktör Björn Alverfeldt.

Den nationella deltävlingen har som syfte att nominera 15 bidrag för vidare tävlan i den nordiska konkurrensen och juryn fick, förutom det, även uppdraget att kora tre svenska vinnare från samma urval. De båda jurymedlemmarna var överens om att många av bilderna var riktigt bra och att uppgiften inte var helt enkel, men efter ett par timmar var jobbet gjort och två hedersomnämnanden hade dessutom utdelats.

Matrosen Adam Anderssons bildspråk tilltalade juryn allra bäst – förutom tävlingens förstapris och ett hedersomnämnande, fick denne andragångsdeltagare även med ytterligare fem bilder till den nordiska tävlingen. Det är verkligen en bedrift.

– Det är spännande att se att man kan variera ett, på pappret, begränsat tema så oerhört mycket. Även om vi sett både maskinrum och solnedgångar tidigare så är det alltid många motiv som är svåra att på förhand tänka sig att de ska dyka upp. Dessutom håller många bilder hög kvalitet och det sammantaget gör det här uppdraget både oförutsägbart och kul, sade Björn Alverfeldt när de gjort sitt urval.

TEXT OCH FOTO: JIMMY ERIKSSON

Swedish finalists

Swedish 1st place "Barber" – Adam Andersson, Matros, IB Atle Juryns motivering: Här är en självklar bild som berättar något med varma sköna färger, som känns exotiska för oss. Den väcker känslor, som många liknande bilder inte gör. Linjerna i frisörens armbågar och stegen bildar en snygg vinkel, utan att bilden känns arrangerad. Kompositionen är väldigt bra men följer nödvändigtvis inte konstens alla regler, och det tycker vi är positivt. Fotografen har lyckats fånga ett vardagsögonblick där vi kommer tillräckligt nära för att det ska kännas intimt, men utan att tränga oss på. Vi stannar upp och kollar länge, och det kännetecknar en riktigt bra bild.
Swedish 2nd place "Going home" – Staffan Ahlstrand, Teknisk chef, IB Idun Juryns motivering: Brännvidden gör otroligt mycket för att vi ska förstå skalan här. Hade fotografen varit närmre med ett mer vidvinkligt objektiv hade vi inte fått samma känsla. Det är en otroligt tydlig bild, där det första vi ser är en mänsklig siluett. När vi tittar längre ser vi att det är väldigt mycket som pågår runtom. En symmetrisk komposition som följer tredjedelsregeln, med personen i övre sektionen. Det är skickligt att lyckas få något så rörigt att läsas tydligt och ändå vara spännande. Här finns kontraster mellan stort och ruffigt och smått och bräckligt, en förgrund och en bakgrund, och dessutom en berättelse.
Swedish 3rd place ”Towing a rig” – Simon Fredrin, Förste styrman, Njord Viking Juryns motivering: Vi får känslan av en scen från en actionfilm. Det är en bild som är lätt att läsa, tack vare en jättebra komposition – både vad gäller linjerna som leder blicken fram och tillbaka i bilden, och repetitionen av båtarna. Det gula i mittenfartyget poppar mot det blåa. Molnen spelar fotografen i händerna och hjälper både till att skapa rörelse och att leda in blicken mot det som bogseras. Först när vi kliver ut med blicken ser vi de som bogserar, och det är en sån sak som gör att vi fastar vid bilden. Den saknar emotionell anknytning men är tekniskt väldigt bra.
Honorable mention - "Fire squad" – Adam Andersson, Matros, IB Atle Juryns motivering: En fin bild med väldigt grafiska element. Färgerna går igen i varselvästar och visir. De röda hjälmarna bryter av med sina kontraster och har en stark cirkelform. Att vi inte ser ansiktena på motiven, trots att de uppenbart tittar rätt in i kameran, skapar mystik. Miljön ser lite rymdlik ut och ger känslan av sci-fi och att de båda ska utforska nån ny planet.
Honorable mention - "Seagull in sea smoke" – Krzysztof Mlodzianowski, Överstyrman, Nautilus Juryns motivering: Här finns dramatik och vid en snabb blick ser den nästan ut som en målning. Fartyget som kommer ur dimman och fågeln ger symbolvärde med David Lynch-vibbar. Att lampans sken på fågelns bröst skapar en färgklick är avgörande och att fiskmåsen verkar vilja lura oss att den är en domherre är komiskt. Om fotografen hade lutat sig lite till höger hade de tre objekten tydligare separerats och kompositionen blivit bättre. Även om det blir en diagonal som går genom bilden, så tillför inte förgrunden någonting. En mysig och rolig bild som hade behövt en lite annorlunda komposition för att hamna på prispallen.
”Kumpula” – Adam Andersson, Matros, IB Atle
”Touching a town” – Jörgen Språng, Kock, Bitflower
"Anxiety" – Adam Andersson, Matros, IB Atle
”Corinth Canal” – Måns Larsson, Befälhavare, Pleijel
”OVR” – Adam Andersson, Matros, IB Atle
”Power” – Adam Andersson, Matros, IB Atle
”Wondering wiper” – Jörgen Språng, Kock, Bitflower

Senast uppdaterad 2025-02-07