Baltic Sea E-Nav
I projektet Baltic Sea E-Nav kommer Sverige tillsammans med östersjöländerna Finland, Estland, Lettland, Tyskland och Danmark testa och utveckla framtidens navigationsprodukter med målet att de ska kunna användas av handelssjöfarten 2026.
För att producera elektroniska sjökort och tillhandahålla motsvarande dataprodukter, har en ny datamodell tidigare tagits fram av International Hydrographic Oranization (IHO): S-100 Universal Hydrographic Data Model. Utifrån denna modell baseras produktspecifikationer som på ett helt nytt sätt designar information som är nödvändig för navigation till exempel sjökort, batymetri, vattenstånd och strömförhållanden på ytan. Det nya sättet att producera, porträttera och integrera flera lager av information, kommer att resultera i digitala sjökort med dynamiska djupkurvor och bättre verktyg för att kunna fatta beslut och planera rutter mer effektivt och säkert.
Baltic Sea E-Nav projektet kommer att utveckla och testa de första S-100-produkterna för Östersjöområdet. För att skapa en sömnlös navigering och samordna utvecklingsarbetet mellan länderna runt Östersjön genomförs projektet transnationellt, där sammanlagt 9 länder och 14 organisationer deltar. Projektet är EU-finansierat genom Interreg Baltic Sea Region och leds av Sjöfartsverket.
Projektmål
Baltic Sea E-Nav Baspaket innehållande:
- S-101: Nästa generations elektroniska sjökort (ENC) med full täckning över de stora farlederna i Östersjön.
- S-102: Detaljerad djupinformation om havsbotten med täckning över de flesta relevanta farleder och dess inlopp till hamnar där sjömätningar med tillräcklig kvalité av data finns tillgänglig.
- S-104/S-111: Vattenstånd och ytströmmar. Finska meteorologiska Institutet utvecklar informationsservice för de flesta områden inom finskt vatten runt Östersjön. För svenska testområden kommer SMHI att påbörja produktion av S-104 och S-111.
Riktlinjer för harmonisering mellan Östersjöländerna regionalt godkända av Baltic Sea Hydrographic Comission (BSHC).
- Dessa riktlinjer kommer reglera hur produkterna och tjänsterna som tas fram ska harmonisera över gränser mellan olika nationers respektive ansvarsområden.
När?
Produkterna kommer att finnas tillgängliga för kommersiellt bruk efter projektets avslut i Oktober 2026, året då kompatibla S-100 navigationssystem blir godkända att använda.
Budget: 4,88 miljoner EUR
Medfinansierad till 80% av Europeiska Unionen via Interreg Baltic Sea Region
Varaktighet: 1 november 2023- 31 oktober 2026
Samordnande partner: Sjöfartsverket
Projektpartners: Hydrografiska kontor från Finland, Estland, Lettland, Tyskland och Danmark. Finska Meteorologiska Institutet. RISE Research Institutes of Sweden. Satakunnan Ammattikorkeakoulu (SAMK). Furuno.
Associerade organisationer: Hydrografiska kontor från Litauen och Polen. IC-ENC. PRIMAR.
Senast uppdaterad 2024-11-13