Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Fossilfri fartygsflotta

Vi ska minska våra egna koldioxidutsläpp och det är inom fartygsflottan vi kan göra störst skillnad. Det är också vårt direkta bidrag till Sveriges klimatmål om netto-nollutsläpp till 2045. Sjöfartsverket tilldelades 45 miljoner årligen från regeringen under perioden 2022-2024 för att påbörja omställningen till fossilfrihet. Med många konkreta åtgärder och lärdomar går vi nu in i nästa fas.

Sjöfartsverket har som mål att till 2028 ha minskat koldioxidutsläppen med 35 procent jämfört med 2010. Det är en viktig milstolpe på vägen mot att bli helt fossilfria till 2045.

Sjöfartsverkets fartygsflotta står för cirka 85 procent av våra totala koldioxidutsläpp, vilket motsvarar cirka 34 000 ton koldioxid om året. Cirka 60 procent av utsläppen kommer från isbrytarna, cirka 25 procent från lotsningen och runt 15 procent från sjömätare och arbetsfartyg. Utsläppen per år varierar beroende på hur stort behovet av isbrytning är. Inom fossilfri fartygsflotta (FFF) har åtgärder genomförts inom samtliga av dessa områden.

Resultat

Runt 30 av 50 åtgärder inom FFF har bidragit till konkreta utsläppsminskningar som är bestående. När åtgärderna implementerats fullt ut, det vill säga att beställda båtar har tagits i drift och att alla påbörjade projekt har avslutats, beräknas utsläppsminskningarna bli 13,5 procent av fartygsflottans medelutsläpp. Det motsvarar runt 1500 m3 bränsle, eller drygt 11 miljoner kronor i sänkta driftkostnader (2024 års dieselpriser, ej HVO inräknat).

Exempel på olika typer av åtgärder som genomförts:

  • Operationella energieffektiviseringar (t.ex. anpassa fart på lotsbåtarna för en mer energieffektiv framdrift, installation av förarstödsystem för bättre stöd och möjlighet till uppföljning, mer energieffektiv planering av rutter och lotsbåttransporter, upphandling av två drönarsystem m.m.)
  • Energieffektiviseringar inom befintlig flotta (t.ex. installation och uppgradering av tekniska lösningar som varvtalsreglerade kylfläktar på isbrytare, möjlighet att ansluta till landström vid kajliggande, installation och uppgradering av batterikapacitet m.m.)
  • Utökning av flottan med nya båtar/farkoster (t.ex. upphandling av två eldrivna båtar, lättviktsbåtar inom lotsning och farledsarbete)
  • Utvärdering och test av HVO som drivmedel

Vägen framåt

Nu fortsätter arbetet mot fossilfrihet samtidigt som anslagen minskas till sex miljoner kronor årligen. Även om det är en lång väg kvar finns mycket att ta med sig från de gångna tre åren. Fokus framåt blir på de åtgärder som ger stor effekt och ryms inom de nya budgetramarna. Utan extra finansiering beräknas utsläppen kunna minska med 20-25 procent till 2028. Om höjda anslag beviljas av regeringen beräknas utsläppsminskningen istället kunna bli drygt 30 procent. Tillsammans med andra åtgärder, till exempel bränslebyte som inte är inräknat, finns goda förutsättningar att nå koldioxidmålen på 35 % till 2028 inom fartygsflottan.

Prickbjörn – första batterihybriden i Sjöfartsverkets flotta
Prickbjörn – första batterihybriden i Sjöfartsverkets flotta, foto: Anders Bjerner

Senast uppdaterad 2025-02-11