Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Projekt och fokusområden

Här är ett urval av våra satsningar inom forskning och innovation.

Smarta anlöp

Sjöfartsverket medverkar tillsammans med sjöfartsbranschens aktörer i ett gemensamt program för att skapa effektivare hamnanlöp genom digitalisering. Tillsammans med Svensk Sjöfart, Sveriges Hamnar, Sveriges Skeppsmäklareförening och Näringslivets Transportråd, bidrar Sjöfartsverket till att stimulera projekt som digitaliserar och effektiviserar hamnalöpet. Läs mer om programmet 

Trafikledning till sjöss (Sea Traffic Management)

Trafikledning till sjöss (STM) möjliggör optimerade hamnanlöp, informationsdelning i realtid mellan fartyg och hamnar eller landcentraler (för till exempel trafiksamordning och räddningsledning). STM bidrar också till en förbättrad gemensam lägesbild inom sjöfarten. Nya digitaliserade tjänster bidrar till fler fartygsanlöp ”just in time” och en säkrare, effektivare och mer miljövänlig sjöfart.

Läs mer om trafikledning till sjöss 

Navigationsstöd från land

Ett omfattande arbete pågår med att utveckla konceptet ”Navigationsstöd från land” som komplement till den traditionella lotsningen. Sjöfartsverket avser att tillsammans med svensk sjöfartsnäring och akademin under perioden 2022-2024 genomföra omfattande systemdemonstrationer av fler användarfall i fler demonstrationsområden för att utveckla konceptet.  Ett användarfall är fartyg som använder navigationsstöd från land längre in mot kaj. Vi ska ta fram kunskaps- och beslutsunderlag för framtida införande av navigationsstöd från land i Sverige.

Läs mer!

Baltic Sea E-Nav

I projektet Baltic Sea E-Nav kommer Sverige tillsammans med andra östersjöländer testa och utveckla framtidens navigationsprodukter med målet att de ska kunna användas av handelssjöfarten med start 2026. En ny datamodell, S-100, ger bland annat dynamiska djupkurvor och bättre verktyg för att kunna fatta beslut och planera rutter mer effektivt och säkert. 

Läs mer!

MaDaMe

Den maritima trafiken med bl a farliga laster i den redan överbelastade Östersjön har ökat. För att säkerställa säkerheten stödjer MaDaMe-projektet nationella myndigheter som ansvarar för trafikledning av sjöfarten. Projektet fokuserar på att fortsätta designa och testa digitala tjänster för navigationsvarningar, informationsutbyte med hjälpmedel för navigationshjälpmedel samt till VTS trafikledningstjänst. MaDaMe-projektet skall vara till hjälp för implementeringar av dessa digitala tjänster.

Läs mer!

SAR 2.0

Under 2019 genomfördes en omfattande analys över hur förutsättningarna för statlig sjö- och flygräddning kommer se ut år 2027-2037. Olika framtidsscenarier diskuterades och resultatet sammanställdes i en rapport vid namn ”SAR 2.0 Framtidens sjö- och flygräddning”, där bland annat behovet av att säkerställa resurser, både gällande samverkan och genom ny teknik och informationsdelning, identifierades som viktiga pusselbitar.

Detta har i sin tur föranlett initieringen av tre nya samverkansprojekt och initiativ under 2020-2021, vid namn ”Terrängpejlen - samverkan för förbättrad pejling av nödställda och luftfartyg i oländig miljö”, ”BOSSE – Behovsanalys för optimerad Sjö- och Flygräddning i samverkan för effektivare räddning”, samt ”SAR UAS - samverkan för förbättrad SAR genom UAS och AI”.

Framtidens fartygsflotta

Sjöfartsverket och sjöfarten i stort står inför en utmaning att drastiskt minska sin miljöpåverkan och utsläpp av växthusgaser. Sverige strävar efter att minska utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter, där även inrikes sjöfart ingår, med minst 70 procent till 2030 jämfört med 2010 och där staten ska vara en föregångare i omställningen. Denna omställning kommer att kräva en kombination av åtgärder inom såväl operationell som teknisk energieffektivisering, bränslebyte samt nya fartygskoncept. Sjöfartsverket driver egna interna förändringsprojekt och samverkar med andra aktörer samt deltar i nationella och Europeiska FoI-projekt.

Vintersjöfartsforskning

Det svensk-finska samarbetet om vintersjöfartsforskningen (WNRB) etablerades 1972 och finansieras av sjöfartsmyndigheterna i de två länderna. Ett  vintersjöfartsforskningsråd administrerar programmet. Inom programmet genomförs årliga utlysningar om forskningsprojekt.

Transportstyrelsen är den myndighet i Sverige som arbetar med isklassreglerna.

Publicerade slutrapporter från projekten återfinns hos WNRB-sekretariatet, finska TRAFICOM, på länkarna nedan.

Projekt 2023

A review of numerical methods for estimating ship resistance in FSICR channel

HULLFEM II - Direct calculations methods for ice strengthened hulls, part II
 
Study on Friction Coefficient Correction for Model-Scale Resistance Testing in Brash Ice Channel
 
Influence of Clogging to the Functionality of Pre-Propeller Energy Saving Devices

Äldre rapporter

Rapporter från 2018 framåt
Rapporter från 1972-2017

 

Ansökan

Styrelsen för vintersjöfartsforskning efterfrågar projektförslag för forsknings-, utvecklings- eller demonstrationsprojekt rörande vintersjöfart i Östersjön. 2024 sökte vi särskilt efter projekt kring de finsk-svenska isklassreglerna (FSICR): modeller kring lägsta effektbehov, ändrade krav vid bogsering och status inför framtida ändringar. Inriktning för 2025 kommer att publiceras kring halvårsskiftet.

Projektansökan för 2025 lämnas in på denna blankett

Isbrytaren Ymer
Isbrytaren Ymer. Foto: Ove Nilsson

Senast uppdaterad 2024-07-04