Finansiell information
Sjöfartsverkets årsredovisning för 2024 och tidigare år finns tillgängliga i länklistan längst ner på sidan. Även delårsrapporter finns tillgängliga.
Sjöfartsverkets år i korthet 2024
Året inleddes med att kylan kopplade ett rejält grepp om stora delar av Sveriges kust. Årets isvinter har varit den svåraste på många år, vilket visade sig i kostnaderna för att möjliggöra vintersjöfart till våra hamnar i norra Sverige. Årets issäsong belyser två av Sjöfartsverkets största utmaningar; såväl nuvarande isbrytarflotta som Sjöfartsverkets ekonomiska ramverk behöver stärkas.
Årets issäsong visar på vikten av att ha en väl fungerande isbrytarflotta – såväl i numerär som i kapacitet. Isbrytarflottan har förstärkts under året genom inköp av en mindre begagnad isbrytare, Idun. Arbetet med att förnya isbrytarflottans stora isbrytare pågår. Några veckor innan årsslutet gick anbudsförfrågan ut till prekvalificerade varv och kontrakt förväntas skrivas i början av andra kvartalet 2025. Sedan den 1 juli 2024 bemannas isbrytarna för övrigt av anställd personal. Vi är stolta över att ha välkomnat drygt ytterligare 200 kompetenta medarbetare.
Till Sjöfartsverkets viktiga samhällsuppdrag hör mer än isbrytning och överlag har verksamheten fungerat väl under året. Avvikelser i de omfattande samhällsuppdragen förekommer men Sjöfartsverket försöker minimera deras påverkan. I september var exempelvis helikopterbasen i Kristianstad stängd och området behövde istället täckas av sjögående enheter samt helikoptrar från Göteborg och Visby.
Liksom tidigare år har vi levererat bra mot uppsatta servicelöften och åstadkommit mycket runt om i verksamheten, men till priset av ett riktigt dystert resultat. 2024 var ett ekonomiskt svårt år med stort minusresultat. Underskottet beror på många olika orsaker; kraftigt påverkat av ökade kostnader för årets isvinter, ett fortsatt urholkat anslag, inflationsdrivna kostnadsökningar, minskat antal anlöp och begränsningar i hur vi kan höja farledsavgiften. För att hålla sjövägarna öppna har externa fartygsresurser behövt hyras in som komplement till Sjöfartsverkets befintliga isbrytarflotta och bränslekostnaderna för isbrytning har ökat markant. Det finns även ytterligare faktorer som påverkat resultatet negativt som engångskostnader för nedskrivningar, hemtagning av isbrytardriften samt driftsättning av isbrytaren Idun. Sammantaget medför detta att Sjöfartsverket redovisar ett negativ rörelseresultat på 457 miljoner kronor och över 600 miljoner kronor i underskott efter finansiella poster.
Delårsrapporter
Årsredovisningar
Senast uppdaterad 2025-03-04