Gå till meny Gå till innehåll Gå till kontakt
MSW Reportal

Isbrytning

Vi ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt.

Aktuella restriktioner
Aktuella restriktioner

Under vintertid finns här gällande och aviserade trafikrestriktioner, isbrytarnas verksamhetsområde och annan viktig information för vintersjöfarten.

En fartygsstäv mot isen.
Isklasser och krav

För att ange kraven på isförstärkning använder Sjöfartsverket de finsk-svenska isklassbeteckningarna som fastställts att gälla från och med 2009.

Isbrytaren Ale i vinterlandskap i Trollhätte kanal.
Kontakta oss

Välkommen att kontakta den statliga isbrytartjänsten.

Ett handelsfartyg assisteras av isbrytaren Atle.
Sjöfart året om

Vi ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar fartyg som har problem att komma fram.

Isbrytaren Odens stäv.
Våra isbrytare

Sjöfartsverket har sex egna isbrytare, Ale, Atle, Frej, Idun, Oden och Ymer. Även arbetsfartygen Baltica och Scandica har isbrytarförmåga.

Den äldre isbrytaren Ymer passerar under en bro.
Isbrytarhistoria

Den första havsisbrytaren, som byggdes för nordiska farvatten levererades 1890 av Finnboda varv i Stockholm. Beställaren var finska staten och fartyget döptes till Murtaja (brytaren).

Isbrytaren Frej i isen.
Publikationer

Här finns tidigare års sammanfattningar av isvintrarna och andra publikationer relaterade till isbrytning.

En isbrytarstäv i isen med soluppgång i fonden.
Nya isbrytare

De nuvarande isbrytarna kommer att behöva bytas ut under kommande år. Därför har Sjöfartsverket inlett arbetet med att designa nya isbrytare.

Isbrytare på rad.
Sjöfartsverket tar över driften av isbrytarna

Sjöfartsverket tar över driften av isbrytningen och välkomnar runt 150 nya medarbetare.

Senast uppdaterad 2024-06-13